فعالیت پیشنهادی برای کتاب من و زرافه و پلی

فعالیت پیشنهادی برای کتاب من و زرافه و پلی

«من و زرافه و پِلی» ماجرای هم‌یاری و هم‌کاری است. داستان درباره بیلی کوچولوست که با سه جانور همراه می‌شود. آن‌ها کار تازه‌ای را آغاز می‌کنند و بیلی هم در پایان به رویای خود می‌رسد.

۱- گفت‌وگو کنید.

پس از بلندخوانی کتاب، با پرسش‌هایی مانند زیر، با کودک گفت‌وگو کنید:

  • چرا هرکسی یک شغلی دارد؟ تو چه رویایی درباره شغل آینده‌ات داری؟
  • استعداد به چه معنی است؟ مهارت یعنی چه؟ تفاوت استعداد و مهارت در چیست؟
  • در مسیر داستان هرکس چه‌گونه مهارت و توانایی‌اش را به کار می‌برد؟
  • تو چه‌ مهارت‌هایی داری که آن را در کارهایت به کار می‌گیری؟ تو چه استعدادهایی داری؟
  • درباره جانوران در داستان چه می‌دانی؟ هر کدامشان چه قدرتی بیشتر از دیگران دارند؟
  • تو دوست داری چه قدرت جادویی‌ای داشته باشی؟
  • نظرت درباره خانه دوک و آن همه پنجره چیست؟ دوست داشتی خانه‌ای با این همه پنجره داشتی؟ خانه‌های با پنجره‌های بزرگ و نورگیر را دوست داری یا خانه‌های با پنجره‌های کوچک؟ چرا؟
  • پلیکان به چه وسیله‌ای دزد را گیر می‌اندازد؟ چه کارهای دیگری را برای گیر انداختن دزد پیشنهاد می‌دهی؟
  • اگر قرار باشد یک شیرینی‌فروشی راه بیندازی، به چه وسایلی نیاز داری؟
  • اگر بخواهی کاری تازه آغاز کنی از چه کسی کمک می‌گیری؟ چرا؟
  • با توجه به ویژگی هر شخصیت در داستان، یک شیرینی مناسب برای هر کدام نام ببر.
  • در داستان سه جانور گوناگون چگونه توانستند با هم کار کنند؟ کار آن جانوران مکمل است. چه‌گونه با هم هماهنگ می‌شدند؟
  • کار گروهی یعنی چه؟ تابه‌حال کار گروهی کرده‌ای؟ چه کاری؟ خوبی‌ها و سختی‌های کارگروهی‌تان چه بوده؟
  • چرا دوک از جانوران خواست تا بمانند و در خانه‌اش غذا بخورند؟ دوک به هر جانور چه چیزی داد تا بتوانند در خانه او بمانند؟
  • چه باغ و درختانی در زمین و ملک دوک هست؟
  • وقتی کسی برای شما زحمتی می‌کشد چه‌گونه از او سپاس‌گزاری می‌کنید؟

۲- مهارت‌های خود را شناسید.

از کودک بخواهید فهرستی از مهارت‌ها و توانایی‌هایش بنویسد. سپس یک فهرست دیگر از کارهایی که می‌تواند با این مهارت‌ها بکند بنویسد. در پایان مهارت‌هایی که نیاز به تقویت دارند را بنویسد و یک برنامه برای تقویت آن‌ها بریزد. فهرست‌هایش را تزیین کند و با آن‌ یک دفتر برنامه ریزی بسازد.

۳- پلیس بازی کنید.

کودک به همراه دوستان یا خانواده‌اش دزد و پلیس بازی کند و معمای پلیسی بسازد. از او بخواهید داستان یک ماجراجویی تازه، مانند داستان دزد جواهرها در داستان رولد دال، بسازد و مانند یک کاراگاه آن را حل کند.

۴- پژوهش کنید.

از کودک بخواهید درباره سه جانوری که در داستان یاد می‌شود پژوهش کند. درباره چرخه زندگیشان و ویژگی‌های هرکدام اطلاعات به دست بیاورد. در پایان پوسترهایی از یافته‌هایش بسازد.

۵- کارآفرینی کنید.

کودک خیال کند می‌خواهد یک کار و شغل تازه راه بیندازد. در آغاز درباره این که چه شغلی باشد جست‌وجو کند و بعد از او بخواهید همه مراحلی را که برای راه‌اندازی کارش نیاز دارد برنامه ریزی کند. می‌تواند برای تبلیغ کارش پوستر تبلیغاتی بسازد. برای جشن بازگشایی کارش هم می‌تواند برنامه‌ریزی کند و تبلیغ بسازد. در این مسیر از هرکسی که دوست دارد می‌تواند راهنمایی بگیرد. برای ثبت فکرها و ایده‌هایش می‌تواند یک دفتر کارآفرینی بسازد.

۶- شعر بگویید.

کودک هم مانند شخصیت‌های داستان شعر بگوید. از او بخواهید درباره کاری که خودش در ذهنش دارد به صورت شعر توضیحاتی ارائه بدهد. می‌تواند برای بخش‌های مختلف داستان کتاب نیز شعر بگوید (در دید داشته باشید که هدف پرورش خلاقیت و آشنایی با شعر است و نیازی نیست شعر کودک همه اصول را داشته باشد).

۷- شکلات درست کنید.

به همراه کودک یک نوع شیرینی یا شکلات ساده خانگی درست کنید. دستور پخت آن را به همراه او بیابید و اجازه دهید تا جای ممکن خودش همه مراحل کار را پیش ببرد.

۸- معمار شوید.

از کودک بخواهید درون خانه دوک را تصور کند و آن را بکشد. با توجه به تعداد پنجره‌ها، چند اتاق دارند و هر اتاق برای چه‌ کاریست؟ اتاق‌ها و وسایل چه رنگی هستند؟ چه کسانی در آن خانه زندگی می‌کنند؟ خانه چند متر است؟ و...

ديدگاه شما

کپچا
این پرسش برای آزمایش این است که آیا شما یک بازدید کننده انسانی هستید یا خیر و نیز برای جلوگیری از ارسال خودکار هرزنامه.