فعالیت پیشنهادی برای کتاب دوستت دارم

«کتاب دوستت دارم» از مجموعه کتاب «دنیای دوست‌داشتنی من»، درباره عشق بی‌قید و شرط صحبت می‌کند. کودکان در این کتاب می‌آموزند که خودشان و دیگران را همان‌طور که هستند، بپذیرند.

1- گفت‌وگو کنید.

پس از بلندخوانی کتاب با کودکان درباره دوست داشتن و عشق بی‌شرط گفت‌وگو کنید. از او بخواهید تا توصیفشان کند. به کودک بگویید تصویرها را توصیف کند و نگاهش را درباره ارتباط متن با تصویرها بگوید. دیدگاهش را درباره جمله تو را همان‌طور که هستی دوست دارم که در پایان کتاب آمده نیز بپرسید. می‌توانید مثال‌هایی از این‌که چرا شما دوستش دارید، بیاورید. از او نیز بخواهید بگوید چه چیزهایی را در اطرافیانش دوست دارد.

2- کاردستی بسازید.

از کودک بخواهید برای خودش یک کاردستی بسازد یا یک نقاشی بکشد که گویای ویژگی‌های خود او باشد. این کاردستی بیان احساس به خودش است. می‌تواند جمله‌ها را بگوید و یک بزرگ‌تر آن را برایش بنویسد، مانند این‌که من خودم را وقتی ..... دوست دارم. یا وقتی ..... دوستت دارم. سپس او برای این حس یک نقاشی بکشد یا یک کاردستی بسازد تا هم به خودش محبت کند و هم خودش را همان‌طور که هست دل‌پذیر بداند.

3- توصیف کنید.

از کودک بخواهید درباره دوست داشتن به صورت بداهه هر چیز که به ذهنش می‌رسد را بگوید. به او کمک کنید تا ذهنش را آزاد کند. واکنش ویژه‌ای به حرف‌هایش ندهید و بگذارید تا هرچه در درونش هست را بیرون بریزد. نیازی نیست تا این توصیف‌ها معنی خاصی داشته باشد، هدف بیان احساس است.  

4- بازی کنید.

از کودک بخواهید یک روز را به بررسی کارهای دوست داشتنی مانند کتاب بپردازد. از صبح در خانه یا با هماهنگی مربی در مهد، به رفتار خودش و اطرافیانش دقت کند. هرجایی که احساس کرد این ویژگی را دوست دارد آن را مانند جمله کتاب بیان کند، مانند این‌که به مادرش بگوید وقتی صبحانه برایم درست می‌کنی، دوستت دارم یا وقتی از من دوری دوستت دارم.

5- آهنگ بسازید.

از کودک بخواهید به وسیله چیزهایی که در اطرافش هست یک موسیقی برای دوست داشتن بسازد. او می‌تواند برای این آهنگش یک شعر هم بگوید. چارچوبی وجود ندارد؛ بنابراین او را در خلاقیت آزاد بگذارید. او را به بررسی چیزهای دورش تشویق کنید، این‌که هر وسیله چه صدایی می‌دهد، مانند زدن روی چوب یا پلاستیک یا پارچه. می‌تواند اسباب‌بازی‌های بی‌خطرش را کنار هم بچیند و با دو عدد چوب کوتاه یا هر اسباب‌بازی بی‌خطر دیگر و یا حتی دستش به صورت وزن‌دار روی آن‌ها بزند و آهنگ بسازد. او را همراهی کنید تا آسیبی نبیند.

6- قاب دوست داشتن بسازید.

به همراه کودک یک قاب بزرگ بسازید. مدل قاب را به سلیقه کودک بگذارید. از او بخواهید این قاب را برای همه خانواده بسازد یا برای یک نفر از دوستانش آن را درست کند. قابی برای دوست داشتن که ویژگی‌های گوناگون افراد را روی آن بچسباند. به‌طور مثال، روزی که با خانواده به برف‌بازی رفته یا وقتی پدر لبخند می‌زند. می‌تواند این قاب را به مرور پر کند. قاب را جایی در دسترس کودک بگذارید تا اگر خواست به تنهایی به آن اضافه یا از آن کم کند.

نویسنده:
پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on