فعالیت پیشنهادی برای کتاب کاکل قرمز وسط کتاب خواندن پدرش می‌پرد

هربار پدر می‌خواهد قصه بخواند، «کاکل قرمزی وسط کتاب خواندن پدرش می‌پرد». او نمی‌‌گذارد مسیر داستان طی شود و به شخصیت داستان راه اصلی را نشان می‌دهد بنابراین پدر نمی‌تواند داستان را ادامه بدهد. در این داستان رابطه دل‌انگیز پدران و فرزندان و تاثیر قصه‌گویی بر آن را می‌بینیم.

پیش از بلندخوانی کتاب «کاکل قرمزی وسط کتاب خواندن پدرش می‌پرد» بهتر است مطئن شوید کودکان 3 داستان «هنسل و گرتل»، «شنل قرمزی» و «جوجه کوچولو» را شنیده‌اند و با آن‌ها آشنا هستند. به این شکل لذت بلندخوانی کتاب افزایش پیدا خواهد کرد.

1- گفت‌وگو کنید.

پس از بلندخوانی کتاب با کودک درباره موضوعات‌ زیر گفت‌وگو کنید:

  • هر سه داستان نام برده شده در داستان: هانسل و گرتل، شنل قرمزی و جوجه کوچولو. درباره این داستان‌ها چه می‌داند، اصل  داستان چیست، کودک داستان را چه‌گونه ادامه می‌دهد و ...
  • کاکل قرمزی‌ و پرندگان
  • حس قصه خواندن همراه پدر
  • تاثیر و حس قصه گفتن و قصه شنیدن
  • دلیل این‌که کاکل قرمزی وسط داستان‌ها می‌پرد.
  • حس پدر در هنگام قصه خواندن به دید کودک
  • کارهایی که کاکل قرمزی به‌جای پریدن وسط قصه خواندن پدر می‌توانست انجام دهد.

2- داستان بگویید.

  • به همراه کودک درباره هر سه داستان نام برده در داستان (هنسل و گرتل و شنل قرمزی از برادران گریم و جوجه کوچولو یا هنی پنی از ادبیات عامیانه غرب) پژوهش کنید و اصل داستان را بیابید. نویسنده این داستان‌ها کیست؟ ادامه داستان چیست؟  اولین بار کجا نوشته شده‌اند؟ و ... . از این داستان‌ها کارت‌های قصه‌گویی بسازید، برای آن‌ها تصویرگری کنند و آ‌ن‌ها را برای هرکس که دوست دارید اجرا کنید. می‌توانید داستان‌های دیگری نیز از برادران گریم برای کودک بخوانید.
  • کودک ادامه هر سه قصه نام برده در داستان و قصه‌ای که کاکل قرمزی برای پدرش گفت را بگوید.
  • داستان جوجه کوچولو (هنی پنی) و دو داستان دیگر که در کتاب به آن اشاره می‌شود داستانی از ادبیات عامیانه غرب است. درباره داستان‌های عامیانه با کودک گفتگو کنید و چند داستان عامیانه ایرانی یا مرتبط با منطقه خود برایش تعریف کنید.

این فعالیت‌ها همراه پدر باشد دلنشین‌تر خواهد بود.

3- نقاشی کنید.

از پدر کودک بخواهید یک داستان برای او بگوید. می‌تواند داستان‌های نام برده در کتاب یا داستان کاکل قرمزی یا هر داستان دل‌خواه دیگری را به کار ببرد. از پدر بخواهید تکه‌ای از داستان را انتخاب کند و آن را بگوید. کودک در روند شنیدن داستان برای آن یک نقاشی بکشد. اگر خواست می‌تواند برای هر بخش داستان یک نقاشی جداگانه بکشد. شرط اصلی بهبود مهارت شنیداری است. اجازه بدهید خودش این کار را بکند.

4- کتاب بسازید.

درباره داستان‌های عامیانه ایرانی و منطقه خود پژوهش کنید و یک یا چند داستان را تبدیل به کتاب کنید. اگر لازم بود به کودک در نوشتن متن داستان‌ها کمک کنید و تصویرگری را به او بسپارید.

5- پوستر بسازید.

  • از کودک بخواهید به همراه پدرش یک پوستر برای تشویق پدران به قصه‌گویی برای فرزندانشان بسازند.
  • درباره مرغ و خروس‌ها و ویژگی‌های زیستی‌شان همراه کودک پژوهش کنید و از یافته‌هایتان پوستر بسازید.
  • درباره برادران گریم و داستان‌ها  افسانه‌هایشان پژوهش کنید و پوستری درباره آن‌ها بسازید.

6- بازی کنید.

پدر چند داستان را انتخاب کند که کودک از قبل شنیده و داستانش را می‌داند و چند داستان تازه که کودک نشنیده باشد. پدر یک ماجرای کلی از داستان را برای کودک بگوید و کودک اسم داستان‌ها را حدس بزند یا برای آن‌ها اسم تازه متناسب با داستان بیابد.

7- نمایش رادیویی بازی کنید.

کودک به همراه پدرش داستان کتاب و یا داستان‌های نام برده در کتاب را مانند یک نمایش رادیویی بازی کند. از آن‌ها بخواهید صدای خودشان را ضبط کنند تا دوباره بتوانند آن نمایش را بشنوند.

نویسنده:
پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on