فعالیت پیشنهادی برای کتاب مراقبت از کره‌ی زمین: تغذیه و زندگی سبز

کتاب «مراقبت از کره‌ی زمین: تغذیه و زندگی سبز» یک کتاب علمی اطلاعاتی است که به نوجوانان نشان می‌دهد زندگی روزانه‌ی ما چگونه بر محیط زیست اثر می‌گذارد و ما چگونه می‌توانیم یک زندگی پایدار (زندگی سبز) بر کره‌ی زمین در پیش بگیریم.

کتاب‌های علمی اطلاعاتی را مانند کتاب داستان نمی‌توان بلندخوانی کرد. رجوع به کتاب می‌تواند برای یافتن پاسخ پرسشی باشد که ذهن نوجوان را به خود مشغول کرده است یا برای علاقه‌مند کردن نوجوانان به خواندن این‌گونه کتاب‌ها بهتر است گزیده‌هایی از کتاب که جالب است را انتخاب کنید و بلندخوانی کنید تا کودکان تشویق شوند خودشان کتاب را مطالعه کنند. انجام فعالیت در پیوند با کتاب نیز به علاقه‌مند کردن نوجوانان کمک می‌کند.

1- گفت‌وگو کنید.

پیش از بلندخوانی از نوجوانان بپرسید تابه‌حال به این فکر کرده‌اند که نوع غذایی که می‌خورند می‌تواند بر محیط‌زیست تاثیر بگذارد؟ سپس بخش‌هایی از کتاب را که انتخاب کرده‌اید بلندخوانی کنید.

پس از بلندخوانی کتاب با پرسش‌هایی مانند زیر با نوجوانان گفت‌وگو کنید:

  • به چه نوع زندگی‌ای زندگی سبز می‌گویند؟ به‌نظرتان زندگی‌تان تا چه اندازه سبز است؟
  • تابه‌حال درباره اصطلاح «ردپای کربن» شنیده‌ بودید؟ به‌نظرتان دانستن درباره ردپای کربن چرا مهم است؟
  • شما اگر بخواهید ردپای کربن‌تان را کاهش دهید (زندگی سبز داشته باشید) چه کارهایی انجام می‌دهید؟
  • فکر می‌کنید چه موانعی باعث می‌شود ما نتوانیم زندگی سبز داشته باشیم؟ این موانع را چه‌طور می‌توان رفع کرد؟

2- کلاس / کتابخانه‌مان سبز است؟

در این کاربرگ برخی از مواردی که با انجام آن‌ها کلاس / کتابخانه‌ای دوستدار محیط‌زیست خواهیم داشت فهرست شده‌اند. کاربرگ را به همراه نوجوانان تکمیل کنید. سپس مواردی که نیاز به بهبود دارند را مشخص کنید و برای بهبود آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

3- گیاه‌خواری، آری یا نه؟

از نوجوانان بخواهید درباره خوبی‌ها و بدی‌های رژیم غذایی گیاه‌خواری و نقش آن در حفظ محیط‌زیست پژوهش کنند و سپس گفت‌وگویی با این موضوع شکل دهید. از نوجوانان بخواهید علاوه بر ارائه یافته‌هایشان از منابع علمی و معتبر، نظر خودشان را نیز در این زمینه بگویند (علاقه‌مند هستند گیاه‌خوار باشند؟ چرا آری و چرا نه؟)

پدیدآورندگان:
پیوست:
کتابخانه (کلاس سبز) (83.52 کیلوبایت)
Submitted by skyfa on