فعالیت پیشنهادی برای کتاب ماری ادلند، دخترک دانشمند

کتاب «ماری ادلند، دخترک دانشمند» از مجموعه کتاب «راهت را پیدا کن»، داستان دختر کنجکاوی به نام رزی است که پرسش‌های زیادی دارد و مانند یک دانشمند برای یافتن پاسخ پرسش‌هایش پرسش‌های بیشتری طرح می‌کند، فرضیه می‌سازد و آن‌ها را آزمایش می‌کند.

مرتبط با کتاب «ماری ادلند، دخترک دانشمند» کتاب کاری شامل 40 فعالیت برای کشف کردن، نقاشی کشیدن و ساختن با عنوان «پروژه‌های بزرگ برای دانشمندان کوچک» منتشر شده است. فعالیت‌های پیشنهادی زیر را علاوه بر فعالیت‌های کتاب‌های کار می‌توانید انجام دهید.

1- گفت وگو کنید.

پس از بلندخوانی با پرسش‌هایی مانند زیر با کودکان گفت‌وگو کنید.

  • چرا ماری این‌قدر سوال می‌پرسید؟
  • کسی را می‌شناسی که مانند ماری کنجکاو باشد و پرسش‌های زیادی داشته باشد؟
  • شما چه پرسش‌هایی دارید؟ دنبال پاسخشان رفته‌اید؟
  • چه دانشمندانی را می‌شناسید؟
  • دانشمندان چه می‌کنند؟ چه ابزارهایی دارند؟

2- پژوهش کنید.

از کودکان بخواهید:

  • درباره زندگی دانشمندان و کارهایشان پژوهش کنند. سراغ دانشمندان زن معروف جهان و دانشمندان ایرانی هم بروند. در انتها از یافته‌هایشان پوستر بسازند.
  • درباره زندگی و کارهای چند دانشمندان قدیمی پژوهش کنند. تفاوت دانشمندان قدیمی و جدید در چیست؟ ابزارهایشان چه تفاوتی دارد؟ نوع فعالیت‌هایشان با هم چه شباهت و تفاوتی دارد؟
  • مانند ماری درباره بوها پژوهش کنند. انواع بو کدام‌اند؟ آیا آن بویی را که بد یا خوب می‌دانیم به نظر همه بد یا خوب است؟ بو چه کاربردی در زندگی ما دارد؟ برای یافتن پاسخ چنین پرسش‌هایی آزمایش ترتیب دهند و گفت‌وگو کنند و در انتها یافته‌هایشان را به دیگران ارائه دهند.
  • درباره کاربرد بو در طبیعت پژوهش کنند. کاربرد بو برای گیاهان و جانوران چیست؟ گیاهان یا جانوران بدبو یا خوشبو داریم؟ چرا این بو را دارند؟ جانوران چگونه بوها را تشخیص می‌دهند؟

3- مانند یک دانشمند عمل کنید.

دانشمندان پیش از هر پژوهشی پرسش‌هایشان را مشخص می‌کنند. از کودکان بخواهید پرسش‌هایشان را فهرست کنند. سپس از میان آن‌ها یک پرسش را انتخاب کنید و با هم درباره‌ی آن‌که چگونه می‌توانند پاسخ آن را پیدا کنند گفت‌وگو کنید. آیا لازم است کتابی را بخوانید؟ آزمایش کنید؟ به بازدید میدانی بروید؟ فعالیتی که لازم است را اجرا کنید تا پاسخ آن پرسش را بیابید.

4- آشنایی ابزارهای کار دانشمندان

دانشمندان هر رشته (زیست‌شناسان، جغرافی‌دانان، نجوم‌دانان و...) برای خود ابزارهایی دارند. برخی ابزارهای کار را به کودکان نشان دهید و درباره نام و کاربرد آن‌ها گفت‌وگو کنید.

دسته‌ها:
پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on