فعالیت پیشنهادی برای کتاب رزی گودنس، دخترک مهندس

کتاب «رزی گودنس، دخترک مهندس» از مجموعه کتاب «راهت را پیدا کن»، داستان دختری به نام رزی است که در دبستان درس می‌خواند و آرزو دارد مهندس شود. اما از شکست‌هایش ناامید می‌شود تا زمانی که می‌آموزد از هر شکست می‌تواند درس‌هایی بیاموزد و با تلاش بیشتر موفق شود.

مرتبط با کتاب «رزی گودنس، دخترک مهندس» کتاب کاری شامل 40 فعالیت برای اختراع کردن، نقاشی کشیدن و ساختن با عنوان «پروژه‌های بزرگ برای مهندسان کوچک» منتشر شده است. فعالیت‌های پیشنهادی زیر را علاوه بر فعالیت‌های کتاب‌های کار می‌توانید انجام دهید.

1- گفت وگو کنید.

پس از بلندخوانی با پرسش‌هایی مانند زیر با کودکان گفت‌وگو کنید.

  • چرا رزی دوست داشت مهندس شود؟
  • چرا رزی اعتماد به نفسش را از دست داد؟ تابه‌حال شده که شما هم برای کاری اعتماد به نفستان را از دست بدهید؟ چه کار کرده‌اید؟ دوست داشتید دیگران با شما چه رفتاری داشته باشند؟
  • اگر جای عمو فردی بودید با رزی چه رفتاری می‌کردید؟
  • اگر قرار باشد با دور ریختنی‌ها اختراعی کوچک بکنید چه وسیله‌ای را خواهید ساخت؟ تا به حال وسیله‌ای ساخته‌اید؟
  • اگر عمه خانم نبود و شما جای رزی بودید چه کار می‌کردید؟

2- تابلوی اختراع بسازید.

از کودکان بخواهید با مواد ساده و بازیافتی تصویر آرزوی خود را بسازند، درباره ساخته خود حرف بزنند و خود را در آینده توصیف کنند. این فعالیت برای تمرین نوشتن از خود قابل اجراست.

3- مستند ببنید.

مستندهایی درباره اختراعات و سازه‌های معروف جهان مانند اولین هواپیما، برج ایفل و غیره ببینید و درباره روند ساخته شدن آن‌ها و مشکلات و موفقیت‌ها گفت‌وگو کنید. از کودکان بخواهید خود را جای مخترعان و مهندسان تصور کنند و بگویند اگر در شرایط آن‌ها بودند چه می‌کردند؟
فیلم کوتاه هواپیمای ساخته شده توسط برادران رایت
فیلم کوتاه تلاش برای پرواز قبل از اختراع هواپیما
فیلم کوتاه مراحل ساخت برج ایفل

فیلم‌های سازه‌های دیگر را با جستجو در اینترنت پیدا خواهید کرد.

4- پژوهش کنید.

همراه کودکان درباره یکی از انواع سازه‌های مهندسی و ساخته‌های دست بشر که نقطه عطفی در زندگی انسان روی کره زمین بوده‌اند، مانند اختراع چرخ، اختراع موتور، اختراع برق و غیره پژوهش کنید و از یافته‌هایتان پوستر بسازید.

برای یافتن موضوع پژوهش می‌توانید یکی از ابزارهایی که کودکان به آن علاقه دارند را انتخاب کنید (مثلا خودرو یا دوچرخه) و تاریخچه‌ی ساخت آن را بررسی کنید.

Submitted by skyfa on