استقبال خانواده‌ها از برنامه‌ی «خواندن با نوزاد و نوپا» در موسسه ندای ماندگار

در روزگار ما آموزه‌های بسیاری برای پرورش کودک دهان به دهان می‌چرخند و یا در تلفن‌های همرا‌ه‌مان دست به دست می‌شوند. در انبوه این پیام‌ها کم‌تر از اهمیت خواندن برای نوزادان می‌شنویم. بسیاری خواندن را برای کودکی که هنوز حرف زدن را نیاموخته است، بیهوده یا دست‌کم نالازم می‌دانند.

از مراجع علمی و کتاب‌های معتبر آموخته‌ایم که خواندن و گفت‌‌وگو کردن با کودک از همان دوران نوزادی، و حتی جنینی، آثار مثبت بسیاری بر رشد همه‌جانبه‌ی کودک دارد. صحت این آموخته‌ها را به تجربه نیز دریافته‌ایم. اجرای برنامه‌ی «خواندن با نوزاد و نوپا» در موسسه توانمندسازی ندای ماندگار یکی از این تجربه‌هاست که دور تازه‌ای از آن در این مرکز آغاز شده است.

برنامه‌ی «با من بخوان» از تابستان ۱۳۹۸ مجموعه کارگاه‌های «خواندن با نوزاد و نوپا» را در این مرکز آغاز کرد. «با من بخوان» با هدف‌هایی هم‌چون گسترش خواندن در خانواده‌ها، ارتباط هرچه بیش‌تر این مرکز با خانواده‌ها و تحت حمایت قرار دادن کودکان از همان دوران نوزادی، اجرای سلسله کارگاه‌های «خواندن با نوزاد و نوپا» برای مادرانی را که در موسسه توانمندسازی ندای ماندگار دوازه غار تهران مشغول به کار بودند یا به این مرکز مراجعه می‌کردند در دستور کار خود قرار داد. ۲۰ مادر به همراه فرزندان‌شان در این کارگاه‌ها شرکت کردند و بسته‌های کتاب مناسب نوزاد و نوپا در اختیارشان قرار گرفت. این‌گونه کتاب‌های باکیفیت به درون خانه‌‌هایی که در آن‌ها شرایط دشوار اقتصادی و کم‌سوادی تهیه‌‌ی کتاب و کتابخوانی را ناممکن و غیرضروری کرده‌ بود راه یافتند و مادرانی که خود خواندن و نوشتن نمی‌دانستند، ‌آموختند برای کودک‌شان کتاب بخوانند و درباره‌ی تصاویر آن با فرزندشان گفت‌وگو کنند. ثمره‌ی دور نخست از برگزاری کارگاه کودکانی کتاب‌دوست با مهارت‌های زبانی و ارتباطی پرورش‌یافته بود.

از پاییز ۱۴۰۰، با کاهش نسبی شیوع کرونا، دور تازه‌ای از این کارگاه‌ها آغاز شد. ۱۸ مادر، که بیش‌ترشان اهل افغانستان هستند، به همراه کودکان‌ خود هر هفته با اشتیاق و انگیزه‌ی بسیار به مرکز «ندای ماندگار» می‌‌‌آیند و هم‌زمان که از فرشته دباغ، آموزشگر برنامه‌ی «با من بخوان»، نکته‌هایی درباره‌ی خواندن با نوزاد، گفت‌وگو با او، تصویرخوانی، شعر خواندن با کودک، ساخت کتاب پارچه‌ای و … را می‌آموزند، دقایقی شاد و صمیمی را در کنار فرزندشان سپری می‌کنند. آن‌ها نخستین کیسه‌ی کتاب را نیز دریافت کرده‌اند. هر کیسه‌ی کتاب شامل کتاب‌های مقوایی نخستین کتابخانه‌ی من، سلام دنیا، دوباره نگاه کن،‌ کتاب پارچه‌ای دم‌های جنگلی و کتاب همه می‌روند برای خواب است. با همراهی،‌ مشارکت و پی‌گیری مادران نشست‌های آموزشی ادامه خواهند داشت و خانواده‌ها در بازه‌های سه ماهه کتاب‌های جدید دریافت خواهند کرد.

با برنامه‌ی «خواندن با نوزاد و نوپا» بیش‌تر آشنا شوید

پدیدآورندگان:
کلیدواژه:
Submitted by skyfa on