پرواز بادبادک‌ها بر فراز کتابخانه‌‌ی روستای زلان

جشن کودکان کرمانشاهی به مناسبت روز جهانی بادبادک

پرواز آرزوی دیرینه‌ی بشر بوده است و ساختن بادبادک نخستین تلاش‌های او برای برآوردن این آرزو. گویی انسان‌ها با هواکردن بادبادک‌ها و تماشا‌کردن‌شان پرواز خود را در آسمان آبی خیال می‌کردند. اکنون مدت‌هاست با اختراع هواپیما آرزوی پرواز جامه‌ی عمل پوشیده اما هنوز بادبادک برای بسیاری، به‌ویژه کودکان و نوجوانان، وسیله‌ای جذاب است. پرواز بادبادک‌ها در روزهایی که باد موافق می‌وزد و آسمان شفاف است، فراتر از بازی، شور و شوقی وصف‌ناپذیر برای کودکان می‌آفریند. بزرگسالان هم با تماشای پرواز بادبادک‌ها روزهای خوش کودکی را به یاد می‌آورند.

کودکان و نوجوانان روستای زلان، واقع در استان کرمانشاه، به مناسبت 14 ژانویه روز جهانی بادبادک با به پرواز درآوردن بادبادک‌ها در آسمان، لحظات شاد و خاطره‌انگیزی را در کنار خانواده‌ی خود سپری کردند.

کودکان و نوجوانان عضو کتابخانه‌ی «با من بخوان» زلان پس از روزهای سرد و شب‌های برفی بهمن، در روزی که آفتاب برف‌ها را آب کرده بود گردهم آمدند و در آخرین جمعه‌ی بهمن ماه 1400 بادبادک‌هایی را که از قبل ساخته بودند روانه‌ی آسمان زلان کردند.

روستای زلان در کرمانشاه

نسرین صدیقی و آمینه امیری، کتابداران کتابخانه‌‌ی «با من بخوان» زلان، از حال‌و‌هوای این برنامه می‌گویند: «با مشورت و هماهنگی خانواده‌ها و بچه‌‌ها تصمیم گرفتیم که این مراسم را در یک روز تعطیل برگزار کنیم تا همه‌ بتوانند شرکت کنند. با اعلام خبر برگزاری این مراسم از چند روز قبل، بچه‌ها از بادبادک‌های خودشان برایمان عکس می‌فرستادند. هر کدام‌شان بادبادکی را طراحی و درست کرده بودند. قرار شد ساعت سه بعدازظهر جمعه مراسم بادبادک‌بازی برگزار شود. با رسیدن اکثر بچه‌ها تصمیم گرفتیم بادبادک‌ها را در زمین فوتبال که بالاتر از محوطه‌ی کتابخانه است به پرواز درآوریم. پس همگی راهی آن‌جا شدیم. چون فضای باز و بزرگی بود بچه‌ها راحت شروع به باز کردن بادبادک‌های‌شان کردند و با شوق و ذوق پرواز بادبادک‌ها را به نمایش گذاشتند. پدران و مادران هم در کنار فرزندانشان بودند و روش باز کردن و به پرواز درآوردن بادبادک را به آن‌ها نشان می‌دادند. همه خوشحال بودند که بالاخره فرصتی پیش آمد که بتوانند به فضای باز بیایند و با بادبادک‌های‌شان بازی کنند.»

ساخت بادبادک

طرح با من بخوان در روستاها

ساخت بادبادک در روز جهانی بادبادک

بادبادک های رنگی در روستای زلان

روز جهانی بادبادک در روستای زلان

طرح با من بخوان در روستای زلان

همچنین در این عصر جمعه کودکان و نوجوانی از کرمانشاه و جوانرود به کودکان روستای زلان پیوستند و روز بادبادک را با هم جشن گرفتند.

تجربه‌ی روز جهانی بادبادک در کتابخانه‌ی «با من بخوان» زلان به خوبی نشان می‌دهد مناسبت‌ها می‌توانند از تقویم‌ها فراتر بروند و تجربه‌ای جذاب و خاطره‌ساز برای کودکان عضو کتابخانه بیافریند و هم‌زمان اهالی محله و شهر را در کنار هم جمع کند و نشاط و سرزندگی را برای محله به ارمغان آورد.

شادی مردمان روستای زلان

بادبادک بازی مردمان روستای زلان

به پرواز درآمدن بادبادک در روستای زلان

پرواز کردن بادبادک

شادی کودکان در روز جهانی بادبادک

حضور اهالی روستای زلان در روز جهانی بادبادک

روز جهانی بادبادک

 

با کتابخانه‌های «با من بخوان» بیش‌تر آشنا شوید

پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on