گزارش فعالیت‌های برنامه‌ی خواندن با خانواده در سال 1400

برنامه‌ی «خواندن با خانواده» از پروژه‌های «موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان ایران» و زیرمجموعه‌ای از برنامه‌ی «با من بخوان» است. هدف اصلی این پروژه، که در روزهای کرونا آغاز شد، بردن برنامه‌ی کتابخوانی و سوادآموزی به درون خانواده‌ها و تبدیل خانه‌ها به محیط‌های سرشار از سواد است. این برنامه در مناطق کم‌برخوردار اجرا می‌شود و گروه هدف آن خانواده‌هایی هستند که در شرایط معمول نمی‌توانند برای فرزندانشان کتاب فراهم کنند، و از نقش خود در بهبود شرایط آموزشی کودکان‌شان آگاه نیستند.

همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹ و حضور بیش از پیش کودکان در خانه و درگیر شدن والدین در آموزش فرزندانشان، امکان گفت‌وگو پیرامون ضرورت مشارکت در آموزش فرزندان و خواندن در خانه و ایجاد انگیزه‌ در مادران و پدران را تسهیل کرد. از این رو «با من بخوان» این دوران را زمانی مناسب برای آغاز به کار برنامه‌ی «خواندن با خانواده» در شماری از مراکز ‌دانست. هم اکنون این برنامه از سوی سفیران و کتابداران برنامه‌ی «با من بخوان»، در جزیره‌ی قشم، چندین شهر استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، لرستان و تهران در حال اجراست.

دستاورد‌های این برنامه، که حالا بیش از یک سال از آغاز آن می‌گذرد، بسیار قابل توجه هستند. تفاوت‌های هر منطقه سبب شد برنامه‌ی «خواندن با خانواده» متنوع پیش رود. با این حال استقبال خانواده‌ها و کودکان از اجرای این برنامه در همه‌جا مشترک بود.

گزارش کوتاهی از فعالیت‌ها و دستاوردهای این برنامه در سالی که گذشت را در لینک زیر و در فایل پیوست بخوانید.

گزارش برنامه‌ی «خواندن با خانواده» در سال 1400

پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on