فعالیت پیشنهادی برای مجموعه بنگاه کارآگاهی لاسه و مایا

مجموعه کتاب «بنگاه کارآگاهی لاسه و مایا» شامل داستان‌هایی پلیسی و کارآگاهی است. در هر یک از کتاب‌ها، کودکان تشویق می‌شوند با نگاهی کنجکاوانه به اطراف خود بنگرند و از کنار رویدادها ساده نگذرند. کودکانی که به داستان‌های معمایی و ماجراجویانه علاقه‌مند هستند، از خواندن این داستان‌ها لذت می‌برند. شخصیت‌های این مجموعه «لاسه» و «مایا» دو دوست و همکلاسی هستند و به کمک هم یک بنگاه کارآگاهی کوچک را اداره می‌کنند. شخصیت دیگر داستان رئیس پلیس شهر است. ماجراهای این مجموعه در شهر خیالی «واله‌بی‌» رخ می‌دهد؛ شهر کوچکی که ساکنان آن یکدیگر را می‌شناسند. در هر یک از مجموعه کتاب‌های بنگاه کارآگاهی لاسه و مایا ،اتفاق عجیبی در شهر رخ می‌دهد که لاسه و مایا به کمک رئیس پلیس شهر می‌روند تا علت آن را پیدا کنند. آن‌ها کودکانی کنجکاو و متفکر هستند، سرنخ‌ها را می‌یابند، در کنار هم قرار می‌دهند و مشکلات را حل می‌کنند. تاکنون پنج کتاب از مجموعه کتاب‌ های لاسه و مایا به نام‌های «ماجرای مومیایی»، «ماجرای مسابقه فوتبال»، «ماجرای سیرک»، «ماجرای الماس» و «ماجرای زندان» به فارسی ترجمه شده است.

1- گفت‌وگو کنید.

پس از بلندخوانی کتاب با پرسش‌هایی مانند زیر با کودکان گفت‌وگو کنید:

  • به نظر شما خصوصیات یک کارآگاه خوب چه چیزهایی است؟
  • برای این‌که شخصیت‌های اصلی داستان، یعنی مایا و لاسه اطلاعات جمع کنند، از چه روش‌هایی استفاده می‌کنند؟
  • آیا تمام حدس‌هایی که می‌زنند درست است؟ اگر نه مرحله‌ی بعد از پی بردن به اشتباهشان چیست؟
  • شما هم دوست دارید که کارآگاه باشید؟ چرا؟
  • به نظر شما راه‌های به دست آوردن سرنخ‌های یک ماجرا چیست؟
  • آیا برایتان پیش آمده که توانسته باشید یک ماجرای معمایی را حل کنید؟

2- پژوهش کنید.

  • از کودکان بخواهید در مورد کارآگاهان معروف دنیا و شیوه‌ی کارشان پژوهش کنند و نتیجه را به صورت یک ارایه با بقیه به اشتراک بگذارند.
  • همراه کودکان در مورد مراحلی که یک فرد باید بگذراند تا تبدیل به کارآگاه شود پژوهش کنید.

3- نمایش اجرا کنید.

از کودکان بخواهید یکی از موضوعات مجموعه را انتخاب کنند و آن را به صورت نمایش اجرا کنند. اگر مایل هستند شیوه‌های جدیدی برای کشف معمای داستان انتخاب کنند.

دسته‌ها:
نویسنده:
پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on