فعالیت پیشنهادی برای کتاب خرگوش کوچولو خرس را بیدار نکنی!

کتاب «خرگوش کوچولو خرس را بیدار نکنی!» داستانی شیرین از رسیدن بهار، همکاری، پذیرش مسئولیت، شجاعت و دوستی است.

1- گفت‌وگو کنید.

پیش از بلندخوانی کتاب درباره موضوع خواب زمستانی، جانورانی که به خواب زمستانی می‌روند و این‌که چرا بعضی از موجودات به خواب زمستانی نیاز دارند با کودکان گفت‌وگو کنید.

پس از بلندخوانی کتاب، با پرسش‌هایی مانند زیر با کودکان گفت‌وگو کنید:

  • شما با نزدیک شدن بهار چه می‌کنید و چه مراسمی دارید؟
  • زمانی که بهار نزدیک می‌شود طبیعت چه تغییراتی می‌کند؟
  • چرا همه جانوران از بیدار شدن خرس می‌ترسیدند؟
  • فکر می‌کنید چرا خرگوش کوچولو فرار نکرد؟
  • آیا تابه‌حال شده کاری دردسرساز بکنید و آن را از دیگران مخفی کنید؟ آیا تابه‌حال شده کاری دردسرساز بکنید و به انجام آن اعتراف کنید؟ در هر دو حالت چه احساسی داشتید؟ چه چیزی باعث شد این انتخاب را بکنید؟ عواقب کارتان چه بود؟ اگر الان جای آن موقع‌تان بودید چه انتخابی می‌کردید؟
  • جانوران چه خوراکی‌هایی برای جشن آماده کرده بودند؟ دوست داری درجشن‌ها چه خوراکی‌هایی وجود داشته باشد؟ تو کدامشان را تابه‌حال درست کرده‌ای؟
  • آیا می‌شود از روی بزرگی و کوچکی (ظاهر) افراد و یا جانوران متوجه اخلاق و رفتار آن‌ها شد؟ تابه‌حال به کسی برخورده‌اید که از ظاهرش روی او قضاوت کرده‌اید و بعد خلاف آن را فهمیده‌اید؟

2- جدول بسازید.

این مقاله درباره «خواب زمستانی» را بخوانید. سپس درباره خواب زمستانی با کودکان گفت‌وگو گنید و همراه آنان جدولی بکشید و نام جانورانی مانند خرس، خارپشت، مار، سنجاب زمینی و... را که به خواب زمستانی می‌روند در آن بنویسید و سعی کنید تصاویر آن‌ها را با کمک کودکان در اینترنت یا کتاب‌ها پیدا کنید

3- پوستر بسازید.

در مورد ویژگی‌های بهار مانند بیدار شدن جانوران از خواب زمستانی، جوانه زدن درختان و سبز شدن آن‌ها، به دنیا آمدن نوزادان جانوران، بازگشت برخی پرندگان کوچ‌رو و... پژوهش کنید و پوستری برای مقایسه ویژگی‌های زمستان و بهار بسازید.

4- به پیشواز بهار بروید.

درباره نوروز و انواع مراسم آن در مناطق مختلف همراه کودکان پژوهش کنید، تصاویر آن‌ها را در اینترنت ببینید و همراه کودکان و خانواده‌ها جشنی ترتیب دهید. اگر کودکانی از اقوام مختلف در کلاس شما هستند، تلاش کنید بخشی از سنت‌ها و مراسم مرسوم در هر منطقه در جشن در نظر گرفته شود.

5- بادکنک‌بازی کنید.

مسابقه بادکنک باد کردن بگذارید و در آخر بادکنک‌بازی کنید. بادکنک را بالا بیندازید و همه به نوبت زیر آن ضربه بزنند تا بادکنک زمین نخورد.

اگر بازی را در فضای باز انجام می‌دهید سعی کنید زباله‌های پلاستیکی بادکنک‌های ترکیده را کامل جمع‌آوری کنید تا در طبیعت نماند.

نویسنده:
پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on