گزارشی کوتاه از همکاری «با من بخوان» و انجمن دوستداران کودک پویش

انجمن دوستداران کودک پویش از سال ۱۳۸۷ در محمودآباد، روستایی در نزدیکی شهر ری آغاز به کار کرد. ۱۲ سال است که این انجمن و برنامه‌ی «با من بخوان» در کنار هم برای کودکان آسیب‌پذیر تلاش می‌کنند. کودکانی که تعدادشان در حاشیه‌ی کلان‌شهرها، به‌ویژه تهران، هر روز بیش‌تر می‌شود و محرومیت‌های مضاعفی بر زندگی آن‌ها سایه انداخته است.

«با من بخوان» نگاه ویژه‌ای به این کودکان محروم و در بحران دارد. از‌این‌رو برای دسترسی آن‌ها به شیوه‌های خلاق سوادآموزی و کتاب‌های با‌کیفیت فرصت همکاری با موسسه‌ها و انجمن‌هایی را که برای این گروه از کودکان و خانواده‌های‌شان فعایت می‌کنند غنیمت می‌شمارد. انجمن دوستداران کودک پویش یکی از همراهان «با من بخوان» در این مسیر است. این همراهی تا امروز، با ارسال کتاب، آموزش مربی و راه‌اندازی کتابخانه ادامه پیدا کرده است.

انجمن دوستداران کودک پویش

در سال ۱۴۰۰، کتابخانه‌های این مرکز با اجرای برنامه‌هایی همچون کار با بسته‌های آموزش خلاق سواد پایه، بلندخوانی و فعالیت‌های در پیوند با آن میزبان ۳۵۰ کودک ایرانی و افغانستانی بودند.

بلندخوانی کتاب برای کودکان ایرانی و افغانستانی

بلندخوانی کتاب در کتابخانه های با من بخوان

بلندخوانی کتاب توسط کتابداران

برنامه‌ی «خواندن با خانواده» نیز در این سال آغاز شد و موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان برای ۱۵ خانواده‌ای که در این برنامه شرکت‌ کرده‌اند ۱۰۸ جلد کتاب و ۸ بسته‌ی سواد پایه ارسال کرد. این خانواده هر ماه کیسه‌ی کتابی را به امانت می‌برند و شیوه‌ی سهیم شدن کتاب با فرزندانشان را از مربی‌های انجمن دوستداران کودک پویش می‌آموزند.

خواندن با خانواده در برنامه با من بخوان

در سال ۱۴۰۰، ۵ نفر از مربی‌ها و کتابدارهای انجمن پویش در مجموعه کارگاه‌های مجازی سامانه‌ی آموزک شرکت کردند و ۶۶ جلد کتاب و ۱۲ بسته‌ی سواد پایه نیز به این مرکز ارسال شد.

کودکان مشغول بادبادک بازی

همکاری با من بخوان و انجمن دوستداران کودک پویش

پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on