چگونه بوی عطر نان در موزه کودکی ایرانک پیچید؟

از سال 1392 که دکور نمایش مرغ سرخ پاکوتاه توسط جمعی از هنرمندان برای موزه کودکی ایرانک طراحی و ساخته شد، اجرای این منظومه‌ی زیبا را در موزه داشتیم. نمایش مرغ‌ سرخ پاکوتاه داستانی منظوم از گونه افسانه‌های عامیانه است که در سال 1349 توسط پروین دولت‌آبادی نویسنده و شاعر خوش نام ادبیات کودکان ایران بازنویسی شد. افسانه‌ای عامیانه که برگرفته از افسانه‌ای روسی است. شاعر در این منظومه گوهر هستی، کار، کوشش و همکاری را ستوده و تنبلی و تن‌پروری را نکوهش کرده است. شاعر در لابه‌لای این منظومه تهیه نان را نیز بازگو می‌کند. و مرغ سرخ پاکوتاه قصه از کاشت گندم تا پخت نان برای جوجه‌هایش را به تنهایی انجام می‌دهد.

مرغ سرخ پاکوتاه

خرید کتاب مرغ سرخ پاکوتاه

بر آن شدیم تا پس از سال‌ها اجرای این نمایش در موزه، پخت نان را هم از پس یک نمایش این افسانه داشته باشیم تا کودکان بخشی از نمایش را مستقیم تجربه کنند. پخت واقعی نان با آردی با کیفیت از کشتزارهای استان کرمانشاه، که بوی آن با بوی تمام آردهای موجود در نانوایی‌های این روزها متفاوت است و با خمیرترشی 3 ساله که همچنان زنده است و تکثیر می‌شود.
پس جمعه 30 تیر کارگاه نانوایی و قصه را برگزار کردیم. 

برای آشنایی بیش‌تر با موزه کودکی ایرانک، به سایت موزه بروید: موزه کودکی ایرانک 

آموزش پخت نان به کودکان

در این کارگاه که با حضور آرش لطفی و خانم مژگان خیرخواه دو هنرمند پخت نان برگزار شد، ابتدا نمایش مرغ سرخ پاکوتاه در سالن موزه توسط راهنماها و با مشارکت 3 کودک حاضر در برنامه با همراهی ساز تنبک اجرا شد. سپس همه شرکت‌کنندگان برای آشنایی با مراحل پخت نان  به محوطه بیرونی موزه رفتند و در فضای باز موزه نانوایی را تجربه کردند.

نمایش مرغ سرخ پاکوتاه در موزه کودکی ایرانک

ابتدا شیوه به عمل آوردن و تکثیر خمیرترش توضیح داده شد و همه شرکت‌کنندگان نخستین خمیرترش خود را به عنوان موجودی زنده که همواره در تمام نان‌پزی‌ها می‌تواند همراه آن‌ها باشد درست کردند و تاریخ تولد خمیر ترش را روی شیشه‌های خود ثبت کردند(موزه کودکی ایرانک جمعه 30 تیر ساعت 18).

در سایت کتابک بخوانید: موزه کودکی ایرانک کجاست؟
 


آموزش پخت نان به کودکان

 

پخت نان در موزه کودکی ایرانک

سپس آرد، نمک و خمیر مایه یا خمیرترش که از قبل آماده شده بود به ترتیب و با توضیحات کامل در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت و آن‌ها شروع به آماده‌سازی خمیر کردند، مرحله‌ای که بوی خوب خمیر را بلند کرد و در فضای موزه پیچید، کودکان دیروز بوی قدیمی و خوش آرد واقعی را دوباره به یاد آوردند و کودکان امروز برای یکبار بوی خمیر خوب را تجربه کردند. 

نانوایی با کودکان

 

نانوایی در کنار کودکان

از آنجایی که این خمیرها نیاز به استراحت داشتند، دو نوع خمیر معمولی و خمیر مخلوط شده با ماست در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت تا در ادامه با شیوه ورز دادن خمیر، چونه‌گیری و باز کردن خمیر آشنا شوند.  

آموزش تهیه نان به کودکان

 

پخت نان با کودکان

در نهایت خمیرهای کوچک آماده‌شده روی اجاق‌ها قرار گرفت و این بار بوی عطر نان گرم بلند شد؛ بوی زندگی. 

نانوایی کودکان

 

آموزش مراحل تهیه نان به کودکان

 

آموزش مراحل تهیه نان به کودکان

 

بوی عطر نان در موزه کودکی

 

آشنایی کودکان با نانوایی

مهمانی آخر چشیدن حاصل کار  به همراه پنیر بود، که البته برخی ترجیح دادن تنها طعم خوش نان خالی را در دهان خود داشته باشند. این کارگاه به ویژه برای کودکان و نوجوانان به عنوان نخستین تجربه نانوایی بسیار هیجان‌انگیز بود. 

آموزش تهیه نان به کودکان

 

کارگاه آموزش تهیه نان به کودکان

در پایان قرار شد هرکس که با خمیرها و خمیرترشی که با خود به خانه برده نیز نانی درست کند و تصویر آن را در گروه نانوایان کوچک با دیگران به اشتراک بگذارد.

کارگاه تهیه نان با کودکان

 

نویسنده
فرزانه طاهری قندهاری
Submitted by editor69 on