آشنایی با سوزانه برنر، تصویرگر برجسته آلمان و جهان

روتراوت سوزانه (زوزانه) برنر، متولد 26 آگوست 1948 در اشتوتگارت آلمان، طراح، نویسنده و تصویرگر کتاب‌های کودک است. وی از سال 1969 تا 1971، در دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانس مونیخ، در رشته‌ی علوم روزنامه‌نگاری و تاریخ تئاتر تحصیل کرد و سپس تا سال 1975، در دانشگاه علوم کاربردی مونیخ طراحی گرافیک خواند. از سال 1975 تا 1977، در زمینه‌ی تبلیغات مشغول به کار شد. سپس از سال 1977 تا 1988، در مقام تصویرگر، طراح کتاب و نویسنده‌ی مستقل در مونیخ و از 1988 تا 2003، در هایدلبرگ فعالیت کرد. وی از سال 2003، به عنوان هنرمندی مستقل در مونیخ زندگی می‌کند. 

برنر یکی از مشهورترین تصویرگران و طراحان کتاب معاصر در آلمان است. به‌طور عمده، وی تصاویر و جلد کتاب‌ کودکان و بزرگسالان را طراحی می‌کند و از سال 1994، کتاب‌های زیادی با داستان‌های خودش منتشر کرده است.    
مجموعه ‌کتاب‌های «خرگوش کوچولو» و پنج کتاب تمام‌تصویری او («بهار»، «تابستان»، «پاییز»، «زمستان»، «شب» که اتفاقات آن‌ها در شهر خیالی ویملینگن رخ می‌دهد) بسیار مشهورند. ویژگی خاص کتاب‌های برنر این است که شخصیت‌های گوناگون در آن‌ها بارها و بارها تکرار می‌شوند و از جلد قبلی وارد جلد بعدی می‌شوند؛ برای مثال، پسری که در جلد اول کتاب مهدکودک می‌رفت، در جلد بعدی بزرگ‌تر شده است و به مدرسه می‌رود، یا زن بارداری که در جلد اول کتاب آمده است، در جلد بعدی با کالسکه‌ی بچه نمایان می‌شود. 

خرگوش کوچولو


خرید کتاب‌های روترات سوزانه برنر


وی برای حدود 50 کتاب کودک و آثار تصویری‌اش، جایزه‌ی ویژه‌ی ادبیات جوانان آلمان، جایزه‌ی بزرگ آکادمی آلمان در فولکاخ و جایزه‌ی هانس کریستین آندرسن را دریافت کرد؛ همچنین او چندین‌بار نامزد جایزه‌ی یادبود آسترید لیندگرن شده است. از سال 2001، او 14 کتاب تصویری و همچنین چند بازی و عروسک درباره‌ی شخصیت خرگوش کوچولو، برای انتشارات هانسر طراحی کرده است. در سال 2017، کتاب تصویری «کودک و گربه» اثر اینگرید باچر و در سال 2019، کتاب کودک «همه‌ی چیزهایی که تو نیاز داری» اثر کریستوف هاین را تصویرگری کرد که این اثر در سال 2020 جایزه‌ی کتاب کودکNRW را دریافت نمود. والتر تریر، تصویرگر کتاب‌های کستنر، یکی از الگوهای برنر است. او فیگورها و اشیا را بیشتر با مداد سیاه و رنگ‌آمیزی آن‌ها را با گواش، گچ پاستلی و مدادهای رنگی انجام می‌دهد.

در سایت کتابک بخوانید: معرفی کتاب شب بخیر خرگوش کوچولو

تصویرگری سوزانه برنر

در سال 2007، برنر با وجود آنکه سود مالی زیادی را از دست می‌داد، تصمیم گرفت کتاب‌های تمام‌تصویری‌اش را در ایالات متحده منتشر نکند و با این اقدام توجه زیادی را به خود جلب کرد. دلیل این تصمیم آن بود که از وی درخواست شده بود از نمایش برهنگی در کتاب‌هایش خودداری کند؛ در آن زمان، نظرات گوناگونی درباره‌ی برهنگی در ایالات متحده وجود داشت. اما به نظر برنر به تصویر کشیدن برهنگی، بیان آزادی هنری است که نباید تابع احتیاط باشد. سرانجام این مجموعه‌کتاب را ناشری آمریکایی به نام کرونیکل بدون سانسور در پاییز 2008 منتشر کرد.  

در سایت کتابک بخوانید: معرفی کتاب کالی و مامان و بابا

برنر یکی از بنیان‌گذاران بنیاد تصویرسازی در ترویسدورف است. در سال 2022، برنر به همراه کریستوف ریگر و کریستن ویندرلیخ عضو هیئت داوران جایزه‌ی ادبیات جوانان آلمان شد.     
از جمله کتاب‌های برنر که به زبان فارسی ترجمه شده‌اند، می‌توان عناوین زیر را نام برد:     
«خرگوش کوچولو و گروه کلاه‌به‌سرها»، «خواهری برای خرگوش کوچولو»، «شب‌بخیر خرگوش کوچولو»، «صبح‌بخیر خرگوش کوچولو»، « کالی و مامان و بابا» و «باز هم کالی و مامان و بابا».

در سایت کتابک بخوانید: معرفی کتاب خواهری برای خرگوش کوچولو

کتاب های تمام تصویری سوزانه برنر

پاورقی


[1].Rotraut Susanne Berner

[2]. Stuttgart

[3]. Ludwig-Maximilian

[4]. München

[5].Heidelberg

[6]. wimmelbook

[7]. Wimmlingen

[8].Volkach

[9]. Hans Christian Andersen

[10].Astrid Lindgren

[11]. Hanser

[12].Ingrid Bachér

[13]. Christoph Hein

[14].Walter Trier

[15]. Kästner

[16].Chronicle Books

[17]. Troisdorf

[18].Christoph Rieger

[19]. Kirsten Winderlich

ویراستار:
مریم عبدالرزاق
پدیدآورندگان:
Submitted by editor69 on