"دوست کتابخوان"!

"دوست کتابخوان"، نام طرحی است برای ترویج خواندن و بهبود مهارت‌های گفتاری و اجتماعی در دبستان‌ها و مهدکودک های ایالت نیدرساکسن Niedersachsen آلمان.

شورای انجمن والدین شهر گوسلار Goslar آلمان، مبتکر اجرای این طرح است و آن را از یک پروژه کانادایی الهام گرفته و از سال ۲۰۰۲ در ایالت "نیدرساکسن" Niedersachsen اجرا می‌کند.

در این طرح، دانش آموزان دوره دبستان، دوست کتابخوانی برای کودکان مهدکودک می‌شوند و به طور منظم برای آن ها کتاب می‌خوانند. همه دبستان‌ها (از کلاس سوم به بالا)، مهدکودک‌ها و مراکز پیش‌دبستانی در این ایالت با طرح همکاری می‌کنند.

طرح به این ترتیب اجرا می‌شود که هر دانش آموز باید برای یک کودک پیش دبستانی کتاب بخواند. دانش آموزان برای هر جلسه کتابخوانی، به یک ساعت درسی ویژه، برای آماده شدن و گزینش کتاب، دریافت راهنمایی‌های لازم برای فن بلندخوانی، تبادل تجربه‌ها و ... نیاز دارند.

"دوست کتابخوان" ، طرح بلند خوانی دبستانی ها برای کودکان مهد کودک!

هر هفته، کودکان به شکل گروهی به مدرسه و یا مهد کودکی سر می‌زنند. کودکان دبستانی و کودکان پیش از دبستان، گروه‌های کتابخوانی تشکیل می‌دهند و بین ۲۰ تا ۲۵ دقیقه با هم کتاب می‌خوانند. پس از آن نزدیک به ۳۰ دقیقه هم نقاشی و بازی می‌کنند و برنامه پایان می پذیرد.

تنها ابزار مورد نیاز برای اجرای این طرح نیز یک صندوقچه پر از کتاب است. در طول سال تحصیلی، دانش آموزان دوره دبستان دست کم هفته‌ای یک بار در مراکز آموزشی، کتابخانه‌های مدرسه‌ها و یا در مهدکودک‌ها برای کودکان کوچک تر کتاب می‌خوانند.

"دوست کتابخوان" ، طرح بلند خوانی دبستانی ها برای کودکان مهد کودک!

با اجرای این طرح، همکاری بین مدرسه و مهد کودک بهبود می‌یابد. دانش آموزان مهارت خواندن را تمرین می‌کنند، مهارت‌های گفتاری و اجتماعی خود را بهبود می‌بخشند و خود باوری بیشتری پیدا می‌کنند، چرا که آن‌ها در مقایسه با کودکان پیش دبستانی بزرگ‌تر هستند.

کودکان مهد کودک نیز با محیط مدرسه آشنا می شوند و ترس کمتری از مدرسه رفتن پیدا می‌کنند و پیش از آغاز مدرسه، لذت خواندن را کشف می‌کنند.

برگردان:
گروه مترجمان کتابک- ترانه وکیلی
Submitted by editor6 on