برگزاری کنگره بین المللی کتابخانه های کودکان درهند

در تاریخ چهارم فوریه، کنگره ی بین المللی کتابخانه های کودکان درمرکز بین المللی هند در دهلی نو برگزار شد.

شرکت کنندگان این کنگره، کتابداران، نویسندگان، کارشناسان آموزش و پرورش و ادبیات کودک و نوجوان از کشورهای مختلف آسیایی همچون هند، پاکستان، کره جنوبی، اندونزی، ژاپن، سنگاپور و ایران بودند. نمایندگانی از کشورهای سوئد، هلند، کانادا، استرالیا، آلمان و آمریکا نیز در این کنگره شرکت داشتند.
از ایران، خانم ها ملیحه پیشداد، دیبا میرزا پور، ندا و نسیم موحدی پور، از سوی خانه کتابدار و فاطمه مرتضایی فرد از شورای کتاب کودک در این کنگره حضور داشتند.
اولین بخش این کنگره با موضوع" توسعه ی کتابخانه های کودک با تاکید بر انواع کتابخانه های عمومی آموزشگاهی، کودکان با نیاز ویژه و خانگی، با سخنرانی نمایندگان سوئد، کره جنوبی، هند و ژاپن آغاز شد. در بخش دوم، فعالیت های کتابخانه ای شامل نمایش، نمایش فعالیت های یک کتابخانه ی آموزشگاهی با پاور پوینت و داستان خوانی نویسنده ای از اندونزی برای شرکت کنندگان، به ویژه کودکان و نوجوانانی که روی صحنه بودند، انجام شد. پس از آن، یکی از برندگان جایزه آساهی فعالیت هایی در زمینه ترویج خواندن اجرا کرد. سپس شرکت کنندگان به تماشای نمایش "قلم جادویی کودک " که از سوی انجمن نویسندگان و تصویرگران هند اجرا می شد، رفتند.
 در روز دوم، نمایندگان هند، کانادا و استرالیا درباره " مواد خواندنی مناسب برای کتابخانه های کودک با تاکید بر نقش ناشر  تصویرگر، نویسنده و مترجم" سخنرانی کردند. موضوع بخش بعد، "خدمات در کتابخانه ی کودکان" با عنوان های نقش کتابداران، تاکید بر خواندن، انتخاب کتاب، کتابخانه های سیار و خدمات کتابخانه کودکان بود. در این بخش، نمایندگان هلند، سنگاپور، هند، پاکستان و ایران سخنرانی کردند. خانم دیبا میرزا پور کتابدار کتابخانه کودک و نوجوان خانه کتابدار از ایران، سخنرانی خود را درهمین بخش  باعنوان "خدمات عمومی در کتابخانه کودکان با استناد به تجربه های خانه کتابدار" ایراد کرد . سپس، مانند روز پیش، انواع فعالیت های کتابخانه ای شامل نمایش پاور پوینت، قطعه های طنز آمیز، سرود گروهی کودکان و قصه گویی به کمک آلبوم انجام شد. آن گاه در باره  اساسنامه و فعالیت های جایزه آساهی و IBBY توضیحاتی داده شد. بخش پایانی به اجرای باله کودکان و سرود گروهی کودکان معلول ذهنی اختصاص داشت.
 موضوع روز سوم " کتابخانه های کودک یاریگری در تحول اجتماعی" بود. سخنرانان کشورهای هند، اندونزی و پاکستان، درباره موضوعاتی هم چون کتاب در جایی که هیچ چیز وجود ندارد، خواندن در راستای بهبود، تغییر گرایش ها و کتابخانه های سازمان های غیر دولتی  سخن گفتند. در بخش دوم، موضوع " کتابخانه های بدون مرز" محور سخنرانی نمایندگان هند، سنگاپور، آلمان و ایالات متحده امریکا با عنوان های فرهنگ کتاب، سبب ایجاد پل های ارتباطی می شود (ارتقای ارزش های جهانی )، راهکارهایی برای تشویق و بهبود سطح خواندن از طرف پدر و مادر، کتابخانه های دیجیتالی و بهبود خواندن و خدمات کتابخانه ای، یک دنیا  یک رویا ( بهبود دوستی، شکیبایی و صلح ) بود . در بخش بعد، هم چون روزهای گذشته، انواع فعالیت های کتابخانه ای شامل  داستان را حدس بزن، قصه گویی برای کودکان، نمایشی از فعالیت هایی که در ارتباط با کتاب انجام می گیرد از سوی نمایندگان کره جنوبی و یکی از برندگان جایزه ی آساهی از افریقای جنوبی انجام شد. بعد از ظهر روز سوم نیز مراسم اختتامیه برگزار شد.

 

Submitted by editor6 on