گزارش کتابدار

در این صفحه می توانید اطلاعاتی از لیست کتاب ها، مقالات، خبرهای مرتبط با گزارش کتابدار را مشاهده کنید.

زیر دسته بندی ها
منتخب کتاب‌های مرجع کودک و نوجوان، موضوع نمایشگاه ماه مهر کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
سه شنبه, ۶ مهر
اسدالله شعبانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به دایره بسته انتخاب کتاب برای جشنواره‌ها و نمایشگاه های مختلف اعم از داخلی و خارجی گفت: همه چیز ما درهم تنیده است و قالب دولتی دارد، از اقتصاد گرفته تا سیاست و فرهنگ و جشنواره‌ها.
چهارشنبه, ۷ آبان
 کتابخانه عمومی شهر باد نواهایم  Bad Nauheim در آلمان، برای کودکان یک تا سه سال برنامه کتابخوانی برگزار می کند. 
شنبه, ۳۱ اردیبهشت
در حیاط مدرسه ماکس پلانک "Max-" در شهر گوتینگن "Göttingen" آلمان کابین تلفن زرد رنگی قرار دارد، که درون آن قفسه بندی شده است.
سه شنبه, ۳۰ شهریور
گروه کتابداران و حامیان فرهنگی کتابخانه کودک ونوجوان عصر اوز پس از اتمام موفقیت آمیز پروژه سلام کتاب ۱ در آبان ماه ۸۸ تصمیم گرفتند پروژه های دیگری را به اجرا درآورند. از این رو پروژه سلام کتاب ۲ طراحی شد. اجرای این طرح نیز همچون گذشته جز با کمک های خیرین و نیکوکاران شهر اوز امکان پذیر نبود و این افراد با کمک مادی و معنوی خود به همراهی گروه پرداختند.
یکشنبه, ۲۴ مرداد
کوچکتر و یکی از آن مشتاقانی است که حداقل دوبار در هفته به کتابخانه می آید.
شنبه, ۲۶ تیر
کمیته ی کتابخانه های کوچک وابسته به شورای کتاب کودک، از سال ۱۳۸۸ تا کنون، کتابخانه های دبستان اندیشه در روستای زردگاه (۲۴۵ کیلومتری طبس)، دبستان توحید و مدرسه ی راهنمایی همت در روستای نای بند (۲۴۰کیلومتری طبس) را تجهیز و راه اندازی کرده است. اعضای این کمیته هر دو ماه یکبار با کتابداران آن ها تماس می گیرند و برای شان کتاب می فرستند.
یکشنبه, ۲ خرداد
در تاریخ چهارم فوریه، کنگره ی بین المللی کتابخانه های کودکان درمرکز بین المللی هند در دهلی نو برگزار شد.
چهارشنبه, ۱۹ اسفند
یکی از اهداف شورای کتاب کودک در بندی از اساسنامه (سال ۱۳۴۱) به این شرح آمده است: "تشویق و ترغیب افراد و سازمان های فرهنگی به ایجاد محل و وسایل لازم برای مطالعۀ کودکان و نوجوانان مانند کتابخانه و انتشار کتاب های مناسب".
چهارشنبه, ۵ اسفند
نخستین گردهمایی تخصصی کتابداران بخش کودک و نوجوان کتابخانه های عمومی سراسر کشور با هدف تبادل اطلاعات و تجربه‌های كتابداران بخش كودك، بررسی عوامل افزایش خدمت‌رسانی بخش تخصصی كودك و نوجوان، شناسایی شیوه ‌های برقراری تعامل با دیگر نهادهای مرتبط با كودكان برای ارتقای خدمات كتابخانه ‌ای و ترویج فرهنگ مطالعه و ارایه عوامل موثر در گسترش عادت به مطالعه در كودكان و نوجوانان، ۶- ۷بهمن ماه ۱۳۸۸ در اصفهان برگزار شد.
چهارشنبه, ۱۴ بهمن
مادر و پسری جوان کار خود را با دادن کاغذ و مداد رنگی به دست بچه های دولت آباد (در نزدیکی شهر ری) در بافت خانوادگی شروع می کنند و با دیدن نشانه های تاثیر خود بر کودکانی که حتی نمی توانستند مداد را در دستان خود بگیرند و اکنون نقاشی های خود را به دیوار اتاق شان می چسبانند، به ذوق آمده و تصمیم گرفتند تا کتاب را هم در دستان کوچک این کودکان قرار دهدند. آنگاه به سراغ شورای کتاب کودک می آیند.
چهارشنبه, ۷ بهمن
مطالعه آمار جهانی سرانه  مطالعه نشان می دهد که  کشور ایران در سطح بسیار پائینی از سرانه مطالعه قرار دارد. در پاسخ این سئوال که چگونه باید مردم را با کتاب آشتی داد تا ایران هم مانند کشورهای توسعه یافته آمار بالایی از مطالعه را به خود اختصاص دهد، به نظر می رسد ابتدا باید از خودمان شروع کنیم. پس  هم زمان سعی کردم به عنوان دبیر کمیته و کتابخانه بانوی عصر اوز (استان فارس) علاوه بر خود، دیگران را هم به این کار تشویق کنم. اما بی فایده بود. این وضع تا آشنایی ما با دوستان شورای کتاب کودک ادامه داشت. از آن به بعد متوجه شدم که نهال عشق به مطالعه را باید از کودکی ایجاد کرد.
سه شنبه, ۲۲ دی
۲۵ آذر ۱۳۸۸ روز افتتاح دو کتابخانه عمومی کوچک در دو مهمانشهر مهاجران افغان در شهرهای سمنان و ساوه بود. این دو کتابخانه با مشارکت کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، اداره کل اتباع خارجی وزارت کشور(بافیا) و شورای کتاب کودک و پس از چند ماه فعالیت پی گیر راه اندازی شد.
چهارشنبه, ۱۶ دی
سخت است برای کودکی که بدون پدر بزرگ شده باشد، اما سخت تر آن است که بدون کتاب بزرگ شود.
چهارشنبه, ۲ دی
۱۷ آذر برابر با پنجاه و یکمین سالگرد راه اندازی نخستین کتابخانه ویژه کودک در ایران است.
سه شنبه, ۱۷ آذر
انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران – شاخه کرمانشاه دومین همایش خود را با عنوان "مطالعه مفید" در تاریخ ۳۰  مهر ماه ۱۳۸۸ در سالن همایش های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار کردند. در این همایش که دبیر آن  دکتر محمد مرادی عضو هیئت علمی دانشگاه رازی بود، ‌نهاد کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، اداره کل آموزش و پرورش، سازمان ملی جوانان، دانشگاه رازی به ویژه گروه کتابداری و اطلاع رسانی این دانشگاه، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز همکاری داشتند . سازماندهی و امور اجرایی این همایش به عهده  ۱۹ نفر از دانشجویان رشته کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه های پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه رازی و دانشگاه جامع علمی- کاربردی گذاشته شده بود. این همایش که شرکت در آن برای همه رایگان بود با استقبال دانشجویان کتابداری، کتابداران و برخی مسوولان رده بالای استان کرمانشاه که علاقه مند به حوزه ی ترویج خواندن بودند روبه رو شد. سخنرانان این همایش از میان  استادان و کارشناسانی گزینش شده بودند که سال هاست در گستره کتابداری و کتابخوانی در سطح دانشگاهی مشغول کارند. استادانی همچون دکتر مهدی محقق، ‌نوش آفرین انصاری استاد کتابداری و دبیر شورای کتاب کودک،‌ دکتر رحمت الله فتاحی مدیر گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد،‌ دکتر مهدی افضلی عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه زنجان و دکتر ابراهیم افشار زنجانی عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان .
چهارشنبه, ۶ آبان
برپایه ی آمار اعلام شده ازسوی سازمانی بهداشت جهانی( WHO) حدود ۱۰ درصد از جمعیت جهان معلولیت جسمی دارند. از این تعداد نزدیک به ۵۰ میلیون نابینا و ۱۸۰ میلیون نفر کم بینا هستند. برابر این آمارها در هر ۵ ثانیه یک فرد بزرگسال و در هر دقیقه یک کودک به جامعه نابینایان دنیا افزوده می شود. در ایران حدود ۲۵۰ هزار نفر نابینای مطلق و يك ميليون نفر كم بينا يا تك بينا هستند.
یکشنبه, ۲۶ مهر
یک ماه و نیم پس از آموزش شیوه ی سازماندهی کتاب ها بر اساس نظام رده بندی دیویی، ه نفر از کودکان و نوجوانان انجمن نیکوکاری ره آورد مهر و دانش  به همراه مسئول کتابخانه، کار روی ۱۷۰۰ کتاب باقیمانده را به اتمام رساندند و کتابخانه در روز ۱۲ شهریور با۳۴۰۰ جلد کتاب افتتاح شد.
سه شنبه, ۲۱ مهر
هفته چهارم سپتامبر که امسال در ایران مقارن با ۶ تا ۱۲ مهر است، به عنوان هفته جهاني ناشنوايان نامگذاري شده است و هر ساله جشن و مراسمي به اين مناسبت در سراسر جهان برپا مي شود. فدراسيون جهاني ناشنوايان هدف از اين جشن را بالا بردن فرهنگ ناشنوايان، آشنایی بیشتر با زبان اشاره، آگاه کردن برنامه ریزان و سیاستگزاران فرهنگی، هنری، آموزشی، جامعه ی شنوا و همچنين عموم مردم ازدستاوردها و مشكلاتي مي داند كه جامعه ی ناشنوايان با آن روبه هستند.
سه شنبه, ۷ مهر
فرشته قبادی کارشناس کتابداری و مسئول گروه ترویج کتابخوانی در شورای کتاب کودک است، او که فارغ ‌التحصیل سال ۱۳۸۲ دانشگاه در رشته ی کتابداری است، از سال ۱۳۷۸ به عضویت شورای کتاب کودک و گروه ترویج فرهنگنامه کودکان و نوجوانان درآمده و از سال ۱۳۷۹ با گروه ترویج کتابخوانی همراه شده است. قبادی سال‌ های زیادی است که با مدارس کشور در مقاطع مختلف تحصیلی از پیش دبستان تا پیش دانشگاهی برای توسعه و ترویج عشق به خواندن در میان دانش آموزان و معلمان شان همکاری دارد و به کتابداران این مدارس در ارایه خدمات عمومی متنوع و جذاب یاری می دهد.
سه شنبه, ۳۱ شهریور