چند پیشنهاد به آموزگاران

  • پیش از آغاز تعطیلات نوروز، درباره پیشینه و چگونگی روز و هفته جهانی کتاب کودک با دانش آموزان سخن بگویید تا با آن آشنا شوند. پیام های سال های گذشته و پیام امسال و داستان آن را برای دانش آموزان بخوانید و پوستر را به آن ها نشان دهید. اگر می توانید پوستر امسال را چاپ کنید و آن را پیش از آغاز تعطیلات نوروز، در کلاس قرار دهید.
  • پیام امسال روز جهانی کتاب کودک، این است: "کتابی در انتظار توست آن را پیدا کن!". با توجه به این پیام، از دانش آموزان خود بخواهید تا به کتابخانه خود سری بزنند و کتابی را که از مدت ها پیش، خوانده نشده مانده، بیابند و آن را در کلاس برای دوستان شان بخوانند.
  • دانش آموزان را تشویق کنید تا با توجه به پیام روز جهانی کتاب کودک، خود برای آن پوستری طراحی کنند.
  • پیام های پیشین روز جهانی کتاب کودک را برای دانش آموزان بخوانید و از آن ها بخواهید تا برای یکی از آن ها داستانی بنویسند.
  • اگر دانش آموزان بخواهند برای سال آینده روز جهانی کتاب کودک پیامی بنویسند، آن پیام چه خواهد بود؟
  • زندگی نامه اندرسن را برای کودکان بخوانید و از آن ها بخواهید تا بر اساس آن و با کمک تخیل خود آن را به شکل یک نمایشنامه درآورند. کودکان را با کتاب های اندرسن که در ایران منتشر شده آشنا کنید. با تهیه ی نقشه ای از اروپا و یا کره زمین شهرها و کشورهایی را که اندرسن به آن ها سفر کرده است را ردیابی کنید. اگر به اینترنت پر سرعت دسترسی دارید از موزه هانس کرستین اندرسن بازدید کنید. شخصیت های داستان های اندرسن را با گل،‌ خمیر یا شیوه ی کاغذ - برش بسازید و نمایشگاهی از این آثار برگزار کنید.
  • از دانش آموزانتان بخواهید ترجمه های گوناگون از یک داستان اندرسن را با هم مقایسه کنند و بهترین را انتخاب کنند.
  • یکی از کتاب های اندرسن را به انتخاب دانش آموزان و همراه با آن ها بخوانید و از دانش آموزان بخواهید تا پایان دیگری برای آن بسازند.
  • با دانش آموزانتان درباره ی شیوه نویسندگی اندرسن صحبت کنید و از آن ها بخواهید که یکی از قصه های ایرانی را بازنویسی کنند. سپس کارگاهی برای کتاب سازی برگزار کنید و از دانش آموزانتان بخواهید قصه خود را تصویرگری کنند.
  • دانش آموزان را به گروه های دو نفره تقسیم کنید و از آن ها بخواهید تا همراه هم به کتابخانه مدرسه بروند و برای دوست خود یک کتاب انتخاب کنند و در کلاس برایش بخوانند.
  • از دانش آموزان تان بخواهید باشگاه کتابخوانی در مدرسه راه بیاندازید.
  • در صورتی که در یک مجموعه آموزشی کار می کنید، با همیاری همکاران تان در یکی از پایه های بالاتر یا پایین تر، طرح دوست کتابخوان کتابک را به شکل ماهانه و یا هفتگی برای دانش آموزان هر دو کلاس اجرا کنید.
  • پیش از آغاز تعطیلات نوروز، چند کتاب را در یک کوله پشتی قرار دهید به کلاس ببرید و به دانش آموزان بگویید که آن چه در این کوله هست، ویروس دارد و هر کس آن را باز کند ویروس خواندن می گیرد. اجازه دهید کیف بین دانش آموزان بگردد و هر روز یکی از دانش آموزان آن را به خانه ببرد. در کیف یک دفترچه نیز قرار دهید تا هر یک از دانش آموزان که کتاب ها را می خواند، نظر خود را درباره آن ها یادداشت کند. تا پایان هفته کتاب و کتابخوانی، این کیف می تواند در بین دانش آموزان کلاس شما و کلاس هاس دیگر مدرسه دست به دست شود. این طرح پیش از این در آلمان اجرا شده و می توانید در بخش رویدادهای ترویجی کتابک بیشتر با آن آشنا شوید، نام این تجربه ویروس خواندن است.
  • یک رویداد خیالی نمایشی مستند و هیجان انگیز برای بچه ها در حیاط مدرسه یا کلاس درس طراحی و آن را اجرا کنید. این رویداد می تواند هر چیزی که دانش آموزان دوست دارند در مدرسه به طور ناگهانی اتفاق بیفتد باشد، مانند وارد شدن یک جانور عجیب به کلاس یا مدرسه، آمدن یک شخصیت مشهور به مدرسه، سقوط یک سفینه فضایی در حیاط مدرسه، آمدن یک موجود فضایی و ... باشد. در آغاز هفته کتاب کودک همراه با دانش آموزان این رویداد را طراحی کنید و آن را با ابزار ساده ای که در اختیار دارید به شکل مستند اجرا کنید. سپس از بچه ها بخواهید تا در نقش خبرنگاران و پلیس ها، بکوشند درباره این رویداد گزارشی نوشتاری تهیه کنند، با شاهدان گفت و گو کنند و در پایان هفته گزارش های خود را در کلاس بخوانند. عکاسی و بازی  به این فعالیت ترویج نوشتن جذابیت می بخشد. این پیشنهاد برگرفته از تجربه همه می نویسند در بخش تجربه های جهانی ترویج خواندن کتابک است.
  • پیش از آغاز تعطیلات نوروزی، با کمک گرفتن از کتابخانه کتابک و همراه با دانش آموزان، فهرستی از کتاب های مناسب با گروه سنی دانش آموزان تان برگزینید و آن را در اختیار بچه ها قرار دهید تا با سر زدن به کتابخانه مدرسه، کتابخانه های عمومی و یا کتاب فروشی ها، هر یک چند کتاب از این فهرست را تهیه کنند و در تعطیلات نوروز بخوانند. هنگامی که کودکان می توانند معرفی کتاب ها را بخوانند و روی جلد آن ها را ببینند برای خواندن آن ها تشویق می شوند.
  • دانش آموزان را تشویق کنید تا در تعطیلات کتابی را برای خواهر و برادر کوچکتر یا کودکی در میان خانواده و یا دوستانشان بخوانند و پس از پایان تعطیلات، در کلاس برای هم سالان خود از این تجربه بگویند.
  • از رویداد های ترویجی و تجربه های ایرانی و جهانی ترویج خواندن در کتابک نیز می توانید برای ترتیب دادن فعالیت های ترویج خواندن در تعطیلات نوروز و هفته کتاب کودک، بهره ببرید. به یاد داشته باشید که با به اشتراک گذاشتن تجربه های خود در انجام فعالیت های ترویجی با کودکان در این مناسبت ها و یا هر زمان دیگر در کتابک، می توانید برای دیگران الهام بخش باشید. تجربه های خود را همراه با عکس برای کتابک بفرستید تا با نام شما به عنوان یک تجربه موفق ترویجی با کودکان منتشر شود.
نویسنده
لیلا عالمی
Submitted by editor6 on