"باشگاه شنیدن"!

Horclubs

گوش دادن هنری است که نیاز به آموختن دارد و در این راستا "بنیاد شنیدن" در آلمان اقدام به راه اندازی "باشگاه شنیدن" کرده است.

"باشگاه شنیدن" یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین طرح‌های "بنیاد شنیدن" است، که با همکاری مراکزآموزشی و کتابخانه‌ها عمومی  به اجرا در می‌آید، و برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ابداع شده است.
اکنون بیش  از ۱۰۰۰ مرکز آموزشی و مهدکودک در آلمان از این پروژه در چارچوب یک برنامه آموزشی و درمانی حمایت می کنند. در باشگاه‌های شنیدن نه تنها دانش آموزان، بلکه کودکان کودکستانی هم یاد می‌گیرند تا مهارت شنیدن را کشف و آن را تقویت کنند.
یک بار در هفته و به مدت یک ساعت، در یک محل آرام و دلپذیر، دانش آموزان زیر نظر یک مربی، همدیگر را ملاقات می‌کنند و سرا پا گوش می‌شوند. در آغاز، گوش ها با یک ماساژ و یا شنیدن طنینی آماده گوش دادن می‌شوند. سپس کودکان بر روی زمین دراز می‌کشند و چشم ها را می‌بندند و گوش‌ها را تیز می‌کنند تا به صداهای متفاوت گوش دهند و آن‌ها را تشخیص بدهند.

 "باشگاه شنیدن"، نهادی برای آموختن هنر شنیدن!

این تمرین‌ها سبب هشیاری و تیزهوشی کودکان می شوند که یکی از شرط های لازم برای گوش دادن فعال است. سپس کودکان آماده می شوند تا به نمایش‌های رادیویی، کتاب‌های گویا و یا داستان‌هایی که خود تعریف و بازی می‌کنند، گوش دهند.
در باشگاه‌های شنیدن، اعضای چیره دست، کتاب‌های گویای کوچکی تولید می‌کنند و در اختیار دوستان و والدین خود قرار می‌دهند.

"باشگاه شنیدن"، نهادی برای آموختن هنر شنیدن!

مراکز آموزشی و کتابخانه‌های عمومی برای تاسیس این باشگاه‌ها، در آغاز تنها به یک مکان مناسب نیاز دارند. مکانی که می‌تواند محلی در کتابخانه و یا گوشه‌ای در کلاس درس باشد و دستگاه‌هایی که بتوانند از راه آن‌ها صداها را شنیده و یا ضبط کنند.
در آغاز تاسیس هر باشگاه،  "بنیاد شنیدن" جعبه ای را در اختیار "باشگاه‌های شنیدن" می گذارد که شامل:

  •  كتابچه راهنمای آموزشی برای تقویت مهارت شنیدن
  • مجموعه‌ای از بازی‌های فعال کننده
  • کتاب‌های گویا بر روی سی دی و با پیشنهاد‌های لازم برای آماده ساختن و ارزیابی گوش دهندگان
  • کارت عضویت باشگاه برای کودکان
  • كتابچه راهنمای آموزشی برای اداره کنندگان باشگاه‌ها (مربیان، والدین و پدر و مادربزرگ‌ها)
  • اطلاعات ضروری برای پدر و مادرها و غیره
برگردان:
گروه مترجمان کتابک- ترانه وکیلی
Submitted by editor6 on