دور هم جمع می شوند، می خوانند و لذت می برند!

Leseförderung Kleinhüningen

بعد از بسته شدن کتابخانه محله کلاین هونینگن Kleinhüningen  در شهر بازل سوییس، کتابخانه عمومی این شهر، برای ترویج خواندن و تشویق کودکان این محله به کتابخوانی، گروه کتاب ها را  تشکیل را داد.

این گروه به طور منظم هر چهارشنبه بعدازظهر در کافه ای در این محله دور هم جمع می شوند. در این گردهم آمدن ها، در گوشه ای که در این کافه برای  کودکان در نظر گرفته شده، سفری ماجراجویانه در جهان قصه ها آغاز می شود.
مربی گروه داستانی برای کودکان می خواند و یا قصه ای تعریف می کند. سپس کودکان صحنه هایی از قصه را بازی می کنند و یا باز می گویند، نقاشی می کنند و افزون بر آن خواندن و نوشتن را تمرین می کنند.
در روزهای گرم تابستان، گروه کتاب ها در پارک کوچک این محله چتر آفتابی خود را می گشاید و در سایه آن  و بر روی سبزه زار کودکان را به  شنیدن قصه ای دعوت می کند. پس از خواندن قصه نیز، گروه از یک کتابخانه عمومی و یا هر جای دیگری که دریچه ای به جهان کتاب و خواندن باشد، دیدن می کند.
این پروژه که از سال  ۲۰۰۶ اجرا می شود، سال گذشته توانسته ۵۰ برنامه کتابخوانی و قصه گویی برگزار نماید و ۵۰۰ کودک و نوجوان نیز در این برنامه ها شرکت کرده اند.
کتابخانه عمومی شهر بازل این پروژه آزمایشی را  به درخواست وزارت آموزش و پرورش این ایالت اجرا می کند. برای اجرای این طرح مربیان گروه، آموزش ویژه ای دیده اند تا بتوانند گروه را هدایت کنند و در کنار آن بتوانند روش های جدیدی برای  تقویت مهارت های خواندن در کودکان در پیش بگیرند.
این پروژه از حمایت مالی شهروندان بازل برخوردار است و با همکاری دیگر مراکزآموزشی این شهر و پدر و مادرها به اجرا در می آید.

 

Submitted by admin on