در گفت‌وگو با داوطلبان کتابک!

کتابک مثل یک فرشته‌ مهربان مرا به دنیای کتاب و کتاب‌خوانی می‌برد...

دو سال از آغاز فعالیت کتابک گذشت. در این مدت کتابک از همکاری بی دریغ و مهرآمیز همکاران داوطلب خود بهره بسیار برده است. همکارانی همچون:

پرشان تشکر، سامیه جدرضا، زهرا جوادی، سمندیس حاجی منشی، لیلا خاپور، ساناز خردمند، ناهید خستو، آزاده داوودی، رامن، محمدرضایی نیا، عطیه شهودی، شقایق غنیان، شهرزاد فتوحی، شادی فرزین، فرشته فرمانی، بابک کرمی، مهوش کلهر، فریبا گرانمایه، محمد حسین منتظری، ندا میرزازاده، کیمیا میلانی، فاطمه نصر اصفهانی، پریسا نیکوکار، ترانه وکیلی و هاله وکیلی.

کتابک از همه این دوستان صمیمانه سپاسگزاری می‌کند و برای آشنایی شما با دیدگاه های آنان بخشی از گفت و گوهای خود با گروه داوطلبان کتابک را در این جا بازتاب می دهد:

  • چرا با کتابک همکاری می کنید؟

ناهید خستو، سوپروایزر یک دبستان در ونکوور کانادا: "یکی از دلایل همکاری من با  کتابک این است که در ارتباط با کودکان است. شغلی هم که من در مدرسه و مهد کودک دارم، در ارتباط با کودکان در مقطع دبستان است.  من از کار کردن با بچه‌ها و برای بچه ها لذت می برم و مایل هستم که در اوقات بیکاری، وقت خود را به صورت رایگان در اختیار رشد و ارتقای فرهنگ کتاب و کتاب خوانی و اطلاع رسانی برای کودکان در ایران قرار دهم. یکی دیگر از دلایل من، تشویق فرزندانم به استفاده از دانش انگلیسی‌شان در راه خدمت به سایت فارسی، انگلیسی زبانی است که برای کودکان کارو فعالیت می‌کند. دلیل دیگر من این است که می توانم از زبان انگلیسی خود که در حال حاضربه صورت روزمره در زندگی  از آن استفاده می کنم بهره برده و دربرگردان مقالاتی که در ارتباط با کودکان است، به هموطنانم خدمتی هرچند کوچک از راه دور بکنم."

پرشان تشکر، مترجم، ساکن شیراز: "زیرا هم می‌توانم تجربه کاری بسیار مفیدی کسب کنم و هم مایلم به بالا بردن فرهنگ کتابخوانی کمک کنم. همچنین می‌توانم از تجربیات و مطالب خود سایت برای ترویج کتابخوانی در بین کودکان و نوجوانان استفاده کنم."

فریبا گرانمایه،: "به ادبیات کودکان علاقه مندم ودوست دارم نقشی هر چند کوچک درپیشبرد آن ایفا کنم."

زهرا جوادی، آموزگار ساکن تهران و عضو شورای کتاب کودک: "می خواهم دررشد فرهنگی کودکان و خانواده هایشان که بسیارمهم است سهیم باشم."

رامن، همکار نوجوان کتابک: "زیرا کتابک مثل یک فرشته‌ مهربان تمام تلاش‌اش را برای این که من را به کتاب و دنیای کتاب ببرد، می‌کند. من می‌فهمم که تهیه‌ امکانات چقدر سخت است. من همان‌قدر که کتاب را خیلی دوست دارم، دنیای کتاب و حاشیه‌های آن را هم خیلی دوست دارم. البته من فقط آن بخش‌اش را که مربوط به خودم باشد، دوست دارم و کتابک جزییات این دنیا را فقط در چهارچوب خودم به من نشان می‌دهد. آن هم بیشتر وقت‌ها خیلی راحت و خودمانی، نه خشک و رسمی. و این دقیقاً همان چیزی است که خیلی برای من دوست‌داشتنی است. سایت‌های دیگر درباره‌ دنیای کتاب به طور کلی می‌نویسند. دنیایی که گاهی آدم فکر می‌کند چقدر تلخ و بد است. چون فقط برای بزرگترها هستند و در این دنیا برای ما بچه‌ها امکان ندارد جایی یا راهی هم وجود داشته باشد. انگار که ما اصلاً وجود نداریم. من هر کاری و هر کمکی از دستم بربیاید، اگر مزاحم نباشم، برای کتابک انجام می‌دهم."

محمدحسین منتظری، استاد دانشگاه، مدیر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان گرگان و پژوهشگر، ساکن گرگان:  "به دلیل این‌که از منابع معتبر و موثق استفاده می‌کند. کتابک سایت معتبری است و مهم‌تر از این، کتابک فعالیت اصلی ترویج کتاب و کتابخوانی را در سرلوحه کار خود دارد. به نظر من هر کسی بتواند دستی در همکاری با کتابک داشته باشد به ترویج فرهنگ و غنای مطالعاتی کشور خودش کمک کرده است. من هم احساس می‌کنم کتابک را باید همراهی کرد تا همیشه موفق و پیروز و برای یک ملت مفید باشد."

ترانه وکیلی: "به خاطر علاقه به کودکان و اهمیتی که تعلیم وتربیت آن‌ها دارد."

فاطمه نصراصفهانی، استاد جامعه شناسی در دانشگاه، ساکن اصفهان: "واقعیت این است که من در دوران کودکی و نوجوانی‌ام، روزهای شادی را با کتاب‌ها سپری کردم. می‌توانم بگویم بهترین کتاب‌های عمرم را در دوران کودکی و نوجوانی خواندم و بسیار از این کتاب‌ها لذت بردم، ضمن آن‌که از قهرمانان محبوبم بسیار آموختم. من آرزو دارم که کودکان و نوجوانان سرزمینم و به ویژه والدین و مربیان آن‌ها نیز با لذت‌های ادبیات و ارزش آن در رشد فکری و ذهنی بچه‌ها آشنا شوند. از آن‌جا که گروه کتابک هم اهداف مشابهی را در جهت ترویج ادبیات در جامعه ایران دنبال می‌کند، من با این گروه همراه شده‌ام. ضمن این که فعالیت و همکاری با این گروه این شانس را به می‌دهد تا با ادبیات کودک بیشتر آشنا شوم و از اطلاعات خاص گروه کتابک در این زمینه بیشترین استفاده را بکنم."

 

در گفت‌وگو با داوطلبان کتابک

  • به نظر شما اهمیت فعالیت داوطلبانه چیست؟

ناهید خستو: " از جنبه تاثیرآموزشی، فعالیت داوطلبانه نوعی آموزش و تشویق کودکان و نوجوانان در خانواده، دوستان و اطرافیان و استفاده مفید از اوقات فراغتشان به صورت رایگان در راه خدمت به دیگران است. از جنبه  تاثیر روحی و روانی، کار داوطلبانه نوعی احساس رضایت و شادی در انسان به وجود می‌آورد که می‌تواند در زندگی بسیار سازنده باشد."

پرشان تشکر: "امر ترویج کتابخوانی را در نظر بگیریم. اگر همه افرادی که توانایی گسترش فرهنگ کتابخوانی را دارند در فکر پاداش مادی باشند آن هم در جامعه‌ای که خیلی از خانواده‌ها حاضر به خرید کتاب نیستند، تا ابد این زمینه راکد می‌ماند. بنابراین به افرادی نیاز است که بدون چشم داشت مادی دغدغه کتاب‌خوانی را در ذهن دیگر افراد جامعه به وجود آورند."

فریبا گرانمایه: "چون فرد داوطلب به میل وخواسته خود فعالیت می‌کند، نتیجه بهتری از کارش خواهد گرفت."

زهرا جوادی: "نسبت به فعالیت‌های اجباری، انسان با انگیزه بیشتری کار می‌کند و در نتیجه کیفیت وخلاقیت بیشتری در کارخواهد داشت."

رامن: "نتیجه‌ کار، برای همه، کامل‌تر و بهتر می‌شود. هرقدر تعداد افراد بیشتر باشد، تعداد سلیقه‌ها و فکرهایی هم که روی کار گذاشته می‌شود بیشتر می‌شود و این یعنی نتیجه‌ عالی و همه جانبه."

محمدحسین منتظری: "در موارد زیر اهمیت دارد: صادقانه بودن کلام و یا اطلاعات ورودی توسط داوطلب، دور از غرض ورزی بودن، بدون چشم داشت مالی کار کردن، همراه داشتن حس اشتراک، همراه و همیار بودن."

ترانه وکیلی: "بدون فعالیت داوطلبانه، نهادها و سازمان‌های غیردولتی و غیرانتفاعی نمی توانند به کار خود ادامه دهند. فعالیت داوطلبانه دراین سازمان‌ها وظیفه مدنی هر شهروند است."

فاطمه نصر اصفهانی: "فعالیت‌های داوطلبانه در دنیای امروز تاثیرغیر قابل انکاری در تعاملات اجتماعی دارند. در سطح کلان این دسته فعالیت‌ها باعث رشد و رونق جامعه مدنی می‌شود. از سویی به گروهی از افراد در راستای رسیدن به هدفی خاص کمک می‌کند و در سطح خرد، شادی و رضایت خاطر فرد مشارکت کننده را فراهم می‌آورد. فعالیت‌های داوطلبانه نشان از حس همکاری، نوع دوستی، انسجام و پیوند اجتماعی میان افراد یاری دهنده دارد و احساس تعلق و پیوند به جامعه را افزایش می‌دهد."

در گفت‌وگو با داوطلبان کتابک

  •  کتابک را چگونه می بینید؟

ناهید خستو: "کتابک نقش مفید و سازنده‌ای در اطلاع رسانی درباره آخرین تحولات آموزشی کودکان و نوجوانان در ایران و دیگر کشورهای دنیا به عهده دارد. اخبار متنوع کتابک در مورد ایجاد کتابخانه‌های جدید، انتشار کتاب‌های جدید، مقالات مفید ترجمه شده در مورد کودکان و کودکان با نیازهای ویژه آن را خواندنی‌تر می‌کند. کتابک در رشد و تشویق کتاب و کتاب خوانی کودکان و نوجوانان در ایران و شناساندن افرادی که در ارتباط با کودکان ونوجوانان، فعالیت‌های مفید و سازنده‌ای داشته اند نفش مهمی ایفا می‌کند. دو زبانه بودن این سایت، آن را قادر به ایجاد ارتباط با مخاطبان انگلیسی زبان هم می‌کند که درعصرجهانی شدن بسیار لازم و ضروری است."

پرشان تشکر: "اگر خانواده‌ها دغدغه روی آوردن به کتاب را پیدا کنند و در صورتی که با این سایت آشنا شوند، کتابک می‌تواند با ارائه راهکارهای عملی و بیان تجربیات مختلف، مشوق و محرک بسیار خوبی در این زمینه باشد."

فریبا گرانمایه: "کتابک اهداف ارزشمندی دارد که اگرهمین طورادامه پیدا کند واطلاع رسانی بیشتری برای جذب مخاطب انجام گیرد بی شک گامی بلند درراه تشویق کودکان و خانواده ها به مطالعه  برخواهد داشت."

زهرا جوادی: "مطالب متنوع ومفیدی دارد و تقریبا به خوبی اطلاع رسانی می‌کند. اما با توجه به کارکردهایی که می تواند برای والدین و دانش آموزان و معلمان داشته باشد بهتراست به طور مؤثرتر تبلیغ شود. (ازطریق سایت‌های عمومی، از طریق معلمان و...)"

رامن: "کتابک پر از خوبی، مهربانی، دانستنی، راهنمایی، سرگرمی، یاد گرفتنی، خواندنی و ... است. یکی از مهم‌ترین منبع‌های من توی نت و یکی از بهترین خواندنی‌های همیشگی‌ام تدر گوگل ریدر است. امیدوارم همیشه مدرن‌تر و بهتر بشود و اشکال‌هایش درست بشوند و امکانات بیشتری داشته باشد."

محمد حسین منتظری: "کتابک خیلی موفق است و باید بیشتر از این‌ها ترویج شود، بسیاری هنوز کتابک را نمی شناسند.پیگیر بودن، ثابت قدم بودن و صادق بودن، صمیمی بودن همکاران و روابط عمومی مناسب آن‌ها هم به موفقیت کتابک کمک بسیار کرده است. من به همه دانشجوهای خودم کتابک را معرفی کردم و حتی یک جلسه در اتاق سمینار دانشگاه روی پرده، سایت را باز کردم و بخش‌های مختلف آن را توضیح دادم."

ترانه وکیلی: "پنجره ای به روی خواندن"

فاطمه نصر اصفهانی: "به اعتقاد من مجموعه کتابک و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد، در ایران بی نظیر است. مجموعه‌ای که صادقانه در جهت توسعه و بهبود ادبیات کودکان در ایران تلاش می‌کنند، منابع اطلاعاتی مفیدی را برای خانواده‌ها، مربیان و معلمان و علاقه‌مندان به ادبیات کودک فراهم می‌کنند، و در عین حال اطلاعاتی تخصصی در باب ادبیات کودک ارائه می‌کنند. فعالیت‌های کتابک در عین مفید بودن، ویژگی‌های به روز بودن و خلاق بودن را نیز دارند، ویژگی‌های که فکر می‌کنم در دوران کودکی خود ما جایشان بسیار خالی بوده است." 

Submitted by admin on