خواندن در زمستان!

 کتابخانه‌های عمومی شهر بازل سوئیس طرح "‌خواندن در زمستان‌" را با پشتیبانی اداره آموزش و پرورش این ایالت به اجرا می‌گذارند.

"‌خواندن در زمستان‌" طرحی برای تشویق کودکان دبستانی به خواندن است. برنامه‌ای که به شکلی سرگرم کننده کودکان را با گنجینه کتابخانه‌ها در این شهر آشنا می‌سازد. این طرح یک جدول چیستان است که هر سال به موضوع جديدی می‌پردازد. کودکان دبستانی می‌توانند با حل این جدول چیستان در مسابقه‌ای شرکت کنند و جایزه دریافت کنند. امسال این طرح برای هفتمین بار، از ۱۳ دی تا ۱۴ اسفند در یازده کتابخانه عمومی بازل Basel  و ریهن Riehen  به اجرا در می‌آید. امسال موضوع طرح، آب است. 

کودکان می‌توانند در دبستان یا با سر زدن به یکی از این کتابخانه‌ها کتابچه‌ای را که شامل یک جدول چیستان با یازده پرسش است، دریافت کنند. برای حل این جدول چیستان، کودکان باید بخوانند و فکر کنند، در میان کتاب‌ها بجویند و یا به  بازدید هر یک از این یازده کتابخانه بروند تا در هر کتابخانه پاسخی برای هریک از این پرسش‌ها پیدا کنند. کودکان می‌توانند با یافتن دست کم پنج پاسخ، هدیه کوچکی دریافت کنند و در قرعه کشی برای دریافت جایزه‌ای شرکت کنند. هر کودکی که موفق به کشف یازده پاسخ درست شود، مدالی دریافت می‌کند و در قرعه کشی نهایی نیزشرکت می‌کند.

سال گذشته ۲۲۹ کودک و دانش آموزان ۱۵ کلاس، در مجموع ۵۰۰ کودک در اجرای این طرح شرکت کردند. ۱۱۶ کودک و ۸ کلاس دبستانی توانستند به یازده چیستان پاسخ درست دهند و مدالی دریافت کنند. هیجده برنده پایانی این مسابقه هر یک کتابی با سی دی دریافت کردند، و سه کلاس دبستانی برنده، هر یک ۲۰۰ فرانک  برای صندوق کلاس دریافت کردند. 

برگردان:
گروه مترجمان کتابک- ترانه وکیلی
Submitted by admin on