سفری با قطار در کتابخانه

 "سفری با قطار در کتابخانه" یکی از  طرح های آکادمی ترویج خواندن هانوفر Hannover  برای مهدکودک ها در آلمان است. 

 هدف از اجرای این پروژه آشنایی کودکان کودکستانی  با کتابخانه به شکلی سرگرم کننده و جالب است. مدت اجرای این پروژه نزدیک به ۴۵ دقیقه است. وسایل مورد نیاز برای اجرای آن، حیوانات پارچه ای یا عروسک های پارچه ای هستند. این عروسک ها، به شکلی در ارتباط با داستان کتاب های تصویری موجود در کتابخانه انتخاب می شوند. (برای نمونه ببر یانوش Janosch Tiger و مانند آن). 

ایستگاه هایی در کنار قفسه های کتاب ترتیب داده می شود وعروسک های پارچه ای در هر ایستگاه و در کنار کتاب های  مربوط به خود در قفسه ها قرار می گیرند. اجرای این پروژه به عهده کتابدار است که آن را با همکاری مربی مهد کودک اجرا می کند.

کتابدار پس از خوش آمد گویی،  کودکان را برای سفری با قطار در کتابخانه دعوت می کند. سپس با خواندن ترانه کودکانه "چوچو، قطار" از آن ها می خواهد که سوار این قطار خیالی شوند:

کی با قطار می آد

کی سوار قطار می شه

من نمی خوام تنها برم

می خوام که (نام یکی از کودکان را می گوید ) با من بیاد

کودک نام برده به او می پیوندد. ترانه ادامه پیدا می کند تا همه کودکان پشت سر هم قرار بگیرند و  با هم یک قطار بسازند. قطار کودکان در کتابخانه به حرکت در می آید و از ایستگاهی به ایستگاه دیگری می رود. در هر ایستگاه، کتاب های تصویری و عروسک های پارچه ای در انتظار کودکان هستند. به عنوان نمونه عروسک خرس تدی در کنار مجموعه قصه های خرس ها قرار می گیرد. کودکان عروسک خرس تدی را کشف می کنند و  کتاب ها و دیگر رسانه ها را نگاه می کنند.

سفر با قطار یک سفر گروهی است، که در آن  کودکان صدای قطار را تقلید می کنند، با خم شدن از یک تونل خیالی عبورمی کنند و با پا زدن درجا از یک سربالایی بالا می روند. در پایان سفر، کودکان هنوز فرصت دارند که کتابخانه را ببینند و خود به تنهایی آن را کشف کنند. سپس کتابدار به طور خلاصه شیوه به امانت گرفتن کتاب را برای آن ها توضیح می دهد. اگر مربی مهدکودک مایل به ادامه بازید باشد، کودکان می توانند در یک بازی نیز شرکت کنند. برای نمونه هر کودک  کاغذی دریافت می کند تا ایستگاه مورد علاقه اش را نقاشی کند. سپس این نقاشی ها را بهم وصل می کنند تا یک قطار بسازند.

در پایان، هر کودکی طرز تهیه "بیسکوت الفبا" را دریافت می کند. در بالای صفحه این دستور تهیه، آرم کتابخانه به چشم می خورد، تا به این ترتیب بین کتابخانه و کودکان رابطه ای به وجود آمده باشد.

طرز تهیه "بیسکوت الفبا"

مواد لازم:

  • ۲۵۰ گرم آرد
  • ۱ قاشق چایخوری پودر خميرترش
  • ۱۲۵ گرم کره یا مارگارین
  • ۷۵ گرم شکر یا دو قاشق غذاخوری عسل
  • ۱ پاکت پودر وانیل
  • ۱ تخم مرغ
  • ۱ زرده تخم مرغ

۱. پودر خمیر ترش را با آرد مخلوط می کنیم. بعد کره، شکر، پودر وانیل و تخم مرغ را به آن اضافه می کنیم  تا خمیری به دست آید.

۲. روی خمیر را پوشانده و آن را یک ساعت در یخچال می گذاریم.

۳. خمیر را روی سطح آرد پاشی شده، پهن می کنیم. با آن حروف الفبا درست می کنیم و یا از شابلون الفبا برای درست کردن آن ها  استفاده می کنیم.

۴. فر را گرم می کنیم.

۵. روی بیسکویت ها را با قلم مو زرده تخم مرغ  می مالیم.

۶. بیسکویت ها  را حدود ده تا پانزده دقیقه در فر ۱۸۰ درجه می گذاریم.

برگردان:
گروه مترجمان کتابک- ترانه وکیلی
Submitted by admin on