ترویج کتابخوانی با طرح کوله خواندن در مهد کودک ویستا

 طرح کوله خواندن به عنوان یک برنامه ترویج کتابخوانی در سال ۱۳۹۰ در مهد کودک ویستا اجرا شد. در زیر، در نوشتاری از فرشته قبادی، اجرا کننده این برنامه در مهد ویستا، با چگونگی اجرای آن  آشنا می شوید:

پیش دبستانی های ۶ و ۷ ساله مهد کودک ویستا در کلاس شان یک خانه دارند که همه چیز دارد جز نمای بیرونی، و آن هم با تلاش کودکان و خانواده اشان ساخته و تکمیل می شود

می پرسید چگونه؟

خیلی خیلی آسان

در این طرح، تعدادی کوله که داخل هر کدام دو جلد کتاب با یک دفترچه یادداشت گذاشته شده بود، همراه کودکان به خانه شان رفت وآنان با خواندن و یاداشت کردن نظر خودشان درباره هر یک ازکتاب ها و بازگرداندن آن ها به مهد، یک آجر به نمای خانه اشان اضافه کردند.  

این کوله ها برای ۲۶ کودک پیش دبستانی کلاس ۶ تا ۷ ساله های مهد و والدین آن ها تدارک دیده شده است. هر کوله به مدت یک هفته در اختیار کودکان و والدین شان درامانت ماند.  برای والدین، بیشتر منابعی در باره کودکان و یا آثاری مانند داستان های شاهنامه یا قصه های هزار ویکشب که بتوانند با ساده کردن برای کودکان خود نقل کنند، قرار داده شده بود. این کوله در شنبه هر هفته تعویض می شد و کودکانی که کتاب های خود را خوانده بودند، یک آجر شب رنگ به نام خود بر روی دیوارخانه می چسباندند. این خانه تاشو و قابل حمل بود.

 این طرح در جشنی که درروز ۱۱ اسفند و با حضور خانواده ها برگزار شد به پایان رسید و در این روز به کودکانی که نام آنان بر روی آجر خانه به ثبت رسیده بود، به رسم یاد بود هدایایی داده شد.

Submitted by admin on