با کاروان کتاب در صحرای آفریقا

سازمان بین المللی کتابفروشی های فرانسوی زبان، بیش از ۸۰ کتابفروشی در کشورهای فرانسه زبان در سراسر جهان دارد. این سازمان یک کاروان کتاب و خواندن در بسیاری از کشورهای پایین صحرای آفریقا راه اندازی کرده است.

این کاروان های کتاب، با هدف علاقه مند کردن کودکان و خانواده ها به کتاب و خواندن راه اندازی شده اند. هر یک از کتابفروشی ها در کشورهای منطقه، برنامه های ترویج کتابخوانی نیز با کاروان های کتاب همراه می کنند. 

آن ها تلاش می کنند تا نویسندگان و حتی کتاب فروش ها را با جامعه در ارتباط مستقیم قرار دهند. برای نمونه در سال ۲۰۱۱، یکی از این کاروان های کتاب، از کودکان و بزرگسالان در کشور مالی و بنین دعوت کرد تا به چادرهای کتابخوانی یا شعرخوانی عمومی که در گوشه و کنار برپا کرده بود، سر بزنند. 

در کشور چاد، مسابقه های کتابخوانی ترتیب داده شد و در نیجر و بنین، نشست های عمومی گفت و گو با موضوع های گوناگونی در زمینه ادبیات و سوادآموزی برگزار شد. 

این سازمان، با ترتیب دادن برنامه های گوناگون، کتابفروشی های محلی را نیز به راه اندازی برنامه های ادبی و کتابخوانی گوناگون در محل زندگی خود تشویق می کند و از آن ها در اجرای این برنامه ها پشتیبانی می کند. 

برگردان:
گروه مترجمان کتابک
Submitted by admin on