پروژه ای برای تشویق کتابخوانی با نوزاد

در شهرستان وال دو مارن Val-de-Marne در فرانسه خانواده ها تشویق می شوند تا برای کودکان خود از سن بسیار پایین کتاب بخوانند.

از سال  ۱۹۹۰ شورای عمومی وال دو مارن به هر کودک متولد شده در این شهرستان کتابی هدیه می کند.

برای دریافت این کتاب نیاز به هیچ کاری نیست. اداره نگه داری از مادر و کودک این شهرستان کتاب را از راه پست برای خانواده نورسیده پست می کند.

این کتاب به ابتکار و پشتیبانی شورای عمومی این شهرستان تهیه می شود. هر سال این شورا نویسنده ای در این شهرستان را انتخاب می کند و تهیه این کتاب را به او واگذار می کند. نویسنده گزینش شده در خلق این اثر از پشتیبانی مالی شورا برخودار است. این حرکت گامی است در راستای پشتیبانی از هنرمندان این شهرستان و کمک به خلق آثار ادبی و هنری در این منطقه.

بسیاری از این کتاب ها که به کمک شورا انتشار یافته اند جایزه ها ادبی در سطح ملی و جهانی دریافت کرده اند.

هر سال در ماه نوامبر در مراسمی شورای عمومی وال دو مارن این کتاب را به ساکنان این شهرستان معرفی می کند. در این شب که در سالن شورا عمومی برگزار می شود، نویسنده و ناشر این کتاب هم حضور دارند.

سپس این کتاب، در نمایشگاه کتاب و مطبوعات جوانان مونتروی Montreuil که آخر ماه نوامبر برگزار می شود، معرفی و مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.     

همزمان اداره خدمات فرهنگی این شهرستان، نمایشگاه کتابی ویژه کودکان است برگزار می کند تا کودکان  و پدر و مادر آن ها با کتاب و نویسنده آن آشنا می شوند.

                

این نمایشگاه به رایگان در اختیار کتابخانه های عمومی و موسسات آموزشی این شهرستان  قرار می گیرد. همچنین کتابخانه ها و موسسات فرهنگی هنری مناظق دیگر می توانند آنرا با پراخت مبلغی کرایه کنند.

 

برگردان:
گروه مترجمان کتابک- ترانه وکیلی
Submitted by editor3 on