بهترین های چند نشریه کودک به گزارش گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک

رشد کودک شماره ٧ فروردین ١٣٩٣

قصه های بهاری (داستانک)

تصویرگر: حدیثه قربان

داستانک های این شماره به مناسبت نوروز با موضوع سفره هفت سین و عید نوروز است.

عنوان: لباس سفید

نویسنده: شراره وظیفه شناس

تا حالا فکر کردید اگر لباس سنجد پاره شود، آن هم سر سفره هفت سین ! چکار می شود کرد؟ با هم می خوانیم و به پیشواز عید می رویم.

عنوان: روبان سبزه

نویسنده: مهری ماهوتی

با خواندن این داستان کوتاه، با سین های سفره هفت سین آشنا می شویم و سبزه ی نگران موهای پریشانش بالاخره برای مشکلش راهی پیدا می کند ، چطور ؟ ............

عنوان: هفت سین غولی

نویسنده: مجید راستی

مگه غول ها دل ندارند؟ ننه غوله هم می خواهد برای عید، سفره هفت سین بچیند. فکر می کنید سفره هفت سین غول ها چطوریه ؟ پس با هم بخوانیم.

عنوان: عمو نوروز

نویسنده: سپیده خلیلی

عنوان: عیدی زمین

نویسنده: علیرضا متولی

تصویرگر: محمود مختاری

اغلب ما قصه عمو نوروز و پیرزن را که همیشه خواب می ماند شنیده ایم. این دو داستانک درباره ی عمو نوروز و ننه سرما است. خواندن آنها ما را به فکر می اندازد که درباره عمو نوروز چه قصه ها می توان گفت و شنید.

عنوان: خیال بازی

نویسنده: شراره وظیفه شناس

تصویرگر: سیاوش ذوالفقاریان

پرواز خیال بال های تخیل می خواهد، گاه بال ها کوچکند وگاه اندازه یک دنیا بزرگند. خیال بازی هم وقتی با اهداف زیبا دنبال شود لذت آن چند برابر می گردد. مانند وقتی که با ماهی قرمزمان قرار بگذاریم. قراری زیبا "من توی خانه عید بگیرم و او توی رودخانه"

عنوان: نی نی تپل مپل

نویسنده: فروزنده خداجو

تصویرگر: ندا عظیمی

ماه اول نی نی ما خیلی کوچک بود. ما گفتیم هر ماه بزرگ شدنش را دنبال کنید تا نی نی ما به این دنیای زیبا قدم بگذارد. حالا نی نی ٣٨ هفته دارد. باید کمی صبر کنیم، فقط یک کمی دیگر.

بازی و سرگرمی

جدول طرح: طاهره خردور

تصویرگر: عاطفه ملکی جو

حل جدول همیشه سرگرم کننده و جالب است. هنگامی که تازه و نو می گردد مانند سال نو هیجان انگیزتر از سال پیش می شود. حل جدول را با ع مثل عید شروع می کنیم.

سروده

عنوان: خط کشیدم پسته شد

سراینده: ناصر کشاورز

تصویرگر: شیرین شیخی

هر شماره، قبل از این که مجله را ببندیم می بینیم یک خط بازیگوش کارهای زیادی انجام می دهد. این بار خط آجیل نوروزی را با پسته خندون رونق می دهد.

رشد کودک شماره ٨ اردیبهشت ١٣٩٣

یک اسم و چند قصه

عنوان: دریا و دنیا

نویسنده : شکوه قاسم نیا

تصویرگر : مهدیه صفایی نیا

تا حالا دنیا گردی کرده اید؟ دنیا همین خانه ها و ماشین های دورو بر ما است و یا چیزهای دیگری هم دارد؟ مامان دریا فکر می کند دنیا فقط آسمان، ابر، ماه و ستاره است. داستان "دریا و دنیا" را با هم بخوانیم شاید نظر مامان دریا تغییر کرد.

عنوان: دریا و دختر

نویسنده : سرور کتبی

تصویرگر: مهدیه صفایی نیا

دختر کوچولو با دمپایی های قشنگش توی ساحل دریا، بازی می کرد و دریا هم دلش دمپایی می¬خواست. اما دمپایی اندازه پایش پیدا نمی کرد. دختر کوچولو داد زد : پیدا کردم پیدا کردم. فکر می کنید چی پیدا کرد ؟ ادامه داستان را بخوانید حتما لذت می برید.

عنوان: نی نی مامانی

نویسنده: فروزنده خدا جو

تصویرگر : ندا عظیمی

٩ ماه انتظار (٣٩ هفته) من فردا به دنیا می آیم!

یادتان هست که روز های اول چه شکلی بودم؟ هر روز قشنگتر شدم. می دانم فردا شب پیش مامان هستم. در دنیای پر از لالایی و داستان های خوب.

نویسنده به خوبی توانسته در طی ٩ شماره مجله، کودک را علاوه بر یادگیری مراحل رشد جنین با خود همراه نماید. داشتن نگاه به این مقوله برای کودکان و مناسب این گروه سنی قابل توجه است.

عنوان: خورشید وتاب

نویسنده: لاله جعفری

تصویرگر: حدیثه قربان

آفتاب بهاری زندگی بخش است. خورشید می خواست آفتابش را پهن کند توی حیاط خانه. آفتاب هم به بازی فکر می کرد. داستان را بخوانیم و از آفتاب بهاری لذت ببریم.

عنوان: خورشید و ابر کوچولو

نویسنده : طاهره خردور

تصویرگر: حدیثه قربان

اگر من گاهی شیطنت کنم باز هم دوستم داری؟

ابر کوچولوی شیطان نگران است. نگران این که خاله خورشید با او قهر کرده باشد. شما چه فکر می کنید؟ آیا خاله خورشید هنوز او را دوست دارد؟ داستان خورشید و ابر کوچولو منتظر شماست.

سرگرمی

عنوان : بازی بازی نبازی

طرح واجرا: لاله ضیایی

یک آشپز خانه و این همه کار!!!! زود باشید دست به کار شویم، هم سرگرمی است و هم کمک کردن.

آشپز بزرگ و آشپز کوچک هر دو منتظر شما هستند تا لحظاتی سرگرم کننده داشته باشید. از نکات مثبت آن شلوغ نبودن طرح بازی است که کودک با آرامش بیشتری بازی را انجام می دهد.

سروده

عنوان: خط کشیدم

سراینده: ناصر کشاورز

تصویرگر: شیرین شیخی

این بار هم خط بازیگوش به چیزی دیگر تبدیل می شود، یک کرم ابریشم. سراینده با کلامی آهنگین و موزون، مراحل تبدیل کرم ابریشم به پروانه را به تصویر می کشاند.

نویسنده
گروه نشریات شورای کتاب کودک
Submitted by editor3 on