طرح ریمیکس، برنامه ای برای ستایش هنر قصه گویی در همه شکل آن

‍طرح ریمیکس مسابقه ای است برای شناسایی نوجوانان خلاق بریتانیا که مالوری بلکمن، دارنده ی مقام افتخاری ادبیات کودک و نوجوان بریتانیا این طرح را اجرا می کند. این طرح آخرین طرح این نویسنده ی برجسته ی ادبیات کودک در این مقام است. هدف از این طرح ستایش هنر قصه گویی به همه ی شکل آن است.

در این طرح از نوجوانان خواسته می شود که آثار خلاقانه ی خود را در واکنش به آثار گزیده ی ادبیات که در قالب ادبیات داستانی، شعر،‌ رمان های گرافیکی و داستان های کوتاه از نویسندگان کلاسیک و معاصر از جمله جان گرین،‌ سوزان کالینز،‌ فلیپ پولمن، بنجامین زفانیا، جین آستین، ‌آرتور کونان دویل و برام استوکر است، ارائه دهند.

نوجوانان می توانند آثار شان را در این ۵ دسته ارائه دهند:

  • موسیقی
  • طراحی روی جلد
  • تهیه ویدیو تبلیغاتی
  • نوشتن خلاق
  • کمیک استریپ

هدف از این طرح درگیر کردن نوجوانان با ادبیات است تا جهشی در روش های قصه گویی به وجود بیاید و درهایی را به روی هنرها و صنعت خلاق باز شود. این طرح از شیفتگی افراد به اینترنت و دنیای مجازی الهام گرفته است. نشانی اینترنتی این طرح، www.projectremix.co.uk است که منابعی را در اختیار نوجوانان قرار می دهد تا آثارشان را خلق کنند و در هر زمینه نکته ها و راهنمایی از سوی کارشناسان صنعت نشر گنجانده شده است.

مالوری بلکمن می گوید:‌ "تا جایی که می دانم نوجوانان مشتاق ترین،‌ خلاق ترین و پویاترین افراد هستند. با این وجود گاهی محتاطانه به این جرقه ی پویایی در نوجوانان نگاه می شود و گاهی نادیده گرفته می شود. این طرح تلاش دارد این جرقه را برانگیزد و نوجوانان را تشویق کند تا به شیوه های تازه و جدید و جذابی به ادبیات نگاه کنند. و خود آن ها به طور مستقیم مدیریت کنند. مجسم کنید رمان غرور و تعصب جین آستین به یک سرود یا ترانه ای که با ساز بادی ساکسوفون نواخته می شود، تبدیل شود یا کتاب بازی های گرسنه ی کالینز به صورت یک کمیک استریپ در بیاید یا اثر نس به صورت یک فیلم جنجالی در بیاید. فکر می کنم این طرح هم  راه ها و روش های خلاق در قصه گویی را موجب می شود و هم فرصت های خلاقانه ایی را در اختیار نوجوانان قرار می دهد، فرصت هایی که در راهنمایی های سنتی مان نادیده انگاشته می شوند."

مالوری به همراه دو داور دیگر، یکی از انتشارات رندم هاوس و دیگری از گروه ماولا، برنده و نفر دوم را در هر دسته انتخاب خواهند کرد و برندگان  برای مراسم طرح ریمیکس دعوت خواهند شدند و می توانند از یک استودیو موسیقی، فیلم یا از انتشارات رندم هاوس بازدید کنند و طراحان کتاب،‌ ویراستاران و ... را از نزدیک ببنیند و با کارشان آشنا شوند. نفردوم ساکی از کتاب دریافت خواهد.

این طرح از سوی موسسه بوک تراست و موسسه ی ماولا، ناشر بلکمن،‌ رندم هاوس پنگوئن برگزار خواهد شد. طرح ریمیکس میزبان گروهای موسسه ی ماولا خواهد بود. نوجوانان انگلیسی ۱۳ تا ۱۹ سال در این رقابت شرکت خواهند کرد و از سوی مالوری بلکمن داوری خواهند شد و آثار در سایت منتشر خواهد شد و برندگان در آوریل ۲۰۱۵ مشخص خواهند شد.

 

برگردان: بهار اشراق

Submitted by editor3 on