هفت موزه، هفت قصه: برنامه ای برای ترویج کتابخوانی و آشنا کردن کودکان با میراث معنوی

هفت موزه، هفت قصه نام برنامه ای است که دفتر پژوهش و آموزش کودکان و نوجوانان پژوهشگاه با همکاری کتابخانه و مرکز اسناد، کمیته ملی موزه ها (ایکوم) و شورای کتاب کودک، امسال در هفته کتاب و کتابخوانی ۱۳۹۳ برگزار کرد.

در این برنامه قصه گوهای شورای کتاب کودک هفت روز هر بار در یکی از موزه های شهر تهران برای کودکان و بزرگسالان قصه گویی کردند.

هدف این برنامه ترویج خواندن و زنده کردن هنر از یاد رفته قصه گویی بود که خود بخشی از میراث فرهنگی ناملموس به شمار می آید.

مکان اجرای این برنامه موزه ها انتخاب شد زیرا یکی از بهترین مکان ها برای پر کردن اوقات فراغت و بازدیدهای فرهنگی به شمار می آیند. بازدید کنندگان موزه ها با شنیدن قصه ها با گونه ی دیگری از میراث فرهنگی آشنا می شوند و به یاد می آوردند که فرهنگ قصه گویی در کشور ما بخشی از زندگی گذشتگان و میراث ناملموس ما را در بر دارد. هر آنچه از گذشتگان به ما به ارث رسیده است و لمس کردنی نباشد، مانند اسطوره ها، موسیقی و ترانه های محلی، زبان و گویش، غذاهای محلی، پوشاک سنتی، و ... میراث ناملموس یا معنوی نامیده می شود.

مهمانان ناخوانده فریده فرجام، مرغ سرخ پاکوتاه پروین دولت آبادی، درخت خرما و بزی بازآفرینی محمدهادی محمدی، مرغ دو تخمه قمر در عقرب شرمین نادری و هفت گنبد نظامی از قصه های انتخاب شده این طرح بودند. قصه ها به گونه ای گزینش شده بودند که برای همه ی گروه های سنی مناسب و جذاب باشند.

این قصه به روش خلاقانه با کمک عروسک های یونولیتی اجرا شدند. کودکان با تکرار ترجیع بند قصه ها و شعرها در قصه گو را همراهی می کردند. در پایان هر اجرا، کودکان قصه را به نمایش در می آوردند. همراه با برنامه قصه گویی نمایشگاهی از کتاب های خوب کودک و نوجوان برپا شد که با استقبال رو به رو شد که نشان دهنده تاثیر قصه گویی در علاقمند کردن کودکان به کتاب بود.

این برنامه هر روز هفته ی کتاب در هفت موزه ی پست و ارتباطات، موزه ملّی ایران، کاخ موزه گلستان موزه صلح، موزه فرش، موزه مقدم و باغ موزه نگارستان اجرا شد.

 

Submitted by editor3 on