کودکان با نمایش خیمه‌شب‌بازی به پیشواز نوروز رفتند

عصر روز شنبه ۲۳ اسفند فروشگاه مرکزی شهر کتاب میزبان کودکان و خانواده هایی بود که برای تماشای نمایش خیمه‌شب‌بازی با اجرای گروه استاد مرتضی خمسه‌ای به آنجا رفته بودند.

این نمایش سنتی که در گذشته‌ای نه چندان دور در جشن‌ها و مراسم‌ها و همچنین به مناسبت فرا رسیدن نوروز برپا می‌شده‏، متشکل از یک خیمه، صندوق و تعدادی عروسک است که به همراه عروسک‌گردانان، مرشد و نوازندگان تنبک و کمانچه همراهی روی صحنه حضور دارند.

این نمایش با استقبال گروه های سنی گوناگون به ویژه کودکان رو به رو شد و تماشاگران تا پای صندوق نمایش نشسته بودند و عروسک‌ها و سایر اعضای گروه را همراهی می‌کردند.

در پایان برنامه والدین از استاد خمسه‌ای سپاسگزاری کردند که کودکان را از دنیای رایانه، اینترنت و بازی‌های رایانه‌ای جدا و با شخصیت‌های جذاب عروسکی و نمایشی آشنا کرد. والدین وجود این نوع برنامه‌ها را برای تقویت خلاقیت کودکان ضروری دانستند.

خیمه شب بازی از حدود چهار قرن پیش در ایران رایج شد. در آغاز لعبت‌بازی (عروسک‌بازی) نام داشته است؛ این نوع نمایش معمولا شب‌ها برگزار می‌شد ولی بعد‌ها که به جشن‌ها و مراسم‌های سرورانگیز نیز راه یافت، عصر‌ها هم به اجرا درمی‌آمد.

خیمه‌شب‌بازی از دو بخش درون خیمه‌ای و پا خیمه‌ای تشکیل شده که در قسمت درون خیمه‌ای، عروسک‌گردان‌ها قرار می‌گیرند و نمایش را اجرا می‌کنند و در قسمت پایین خیمه، یک ضرب‌زن و یک کمانچه‌کش می‌نشیند. در بخش دیگر اجرای این نمایش، مرشد می‌آید تا نقش هدایتگر نمایش و دیلماج – یا مترجم عروسک‌ها – را بازی کند چرا که عروسک‌ها با سوتک صحبت می‌کنند و اغلب صدای‌شان مفهوم نیست و مرشد باید کلام آن‌ها را برای تماشاگران ترجمه و تکرار کند.

 

Submitted by editor3 on