نخستین سالگرد درگذشت قیصر امین‌پور

خانه‌ی شاعران ایران متشکل از "انجمن شاعران و دفتر شعر جوان" دوم آبان، مراسم نخستین سالگرد درگذشت قیصر امین‌پور -شاعر، نويسنده و استاد دانشگاه- را برگزار می‌کند.

فاطمه سالاروند -دبیر اجرایی مراسم- گفت: در این مراسم "مرتضی کاخی -شاعر، محقق و استاد دانشگاه-، کاظم کاظمی -شاعر و منتقد ادبی- و ناصر فیض –شاعر و طنز پرداز- در ارتباط با سبک شعری و شخصیت قیصر به سخنرایی می‌پردازند."

همچنین قرار است انجمن شاعران فیلم ۲۵ دقیقه‌ای که از زندگی، آثار و فعالیت‌های قیصر تهیه کرده است را در این روز به نمایش بگذارد.

ارائه دو لوح فشرده‌ی صوتی و تصویری از اجرای اشعار قیصر امین‏پور و کلاس ۱۰ جلسه‌ای ادبیات معاصر او در تابستان ۸۶ از دیگر برنامه‌های این مراسم است.

فاطمه راکعی مدیر عامل انجمن شاعران ایران از انتشار کتاب "ناگهان او را به نام کوچکش خواندن" خبر داد و گفت: این کتاب شامل سروده‌های شاعران درباره‌ی قیصر است و دوم آبان همزمان با مراسم سالگرد وی توسط انجمن شاعران عرضه خواهد شد.

راکعی همچنین اعلام کرد: "قرار است ۸ آبان «روز درگذشت قیصر» مراسمی در گتوند زادگاه و محل دفن وی با حضور جمعی از شاعران و پبشکسوتان این عرصه برگزار شود."

در بخش موسیقی این مراسم حسام‌الدین سراج به اجرای آواز و حسین یوسف زمانی به اجرای قطعاتی با ویلن می‌پردازند.

دكتر قیصر امین‏پور دوم اردیبهشت ۱۳۳۸ در گتوند خوزستان متولد شد، تحصيلات خود را در سال ۱۳۴۳ در مكتبخانه آغاز كرد و بعد از يك سال به دبستان رفت. او تحصيلات دوره ابتدايی را در گتوند و دوره راهنمايی و دبيرستان را در دزفول گذراند. قیصر امین‏پور در حوزه ی شعر کودک و نوجوان نامی آشناست ولی مانند بعضی از شاعران، در حوزه ی شعر کودک مکث چندانی از خود نشان نداد و بیشتر توجه خود را به نوجوانان معطوف داشت. نخستين آثار امين پور برای نوجوانان در سال ۱۳۶۳ با عنوان"تنفس صبح" و "در كوچه آفتاب" به چاپ رسيد. آثار بعدی اين شاعر در حوزه‌ی نوجوانان عبارتند از : منظومه "ظهر روز دهم" (كه برنده جایزه جشنواره كتاب كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان شد)، "مثل چشمه مثل رود"، "بی بال پريدن" (نثر ادبی) و كتاب "قول پرستو" كه اين كتاب نيز برنده جایزه جشنواره كتاب كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان شد. امين پور برنده تندیس ماه طلایى (برگزیده شعر كودك و نوجوان ۲۰ سال انقلاب) بود. او در سال ۱۳۶۶ به همراه دوستان نویسنده و شاعرش، بیوك ملكى و فریدون عموزاده خلیلى، نشریه سروش نوجوان را طراحى و منتشر كرد كه تا سال ۱۳۸۲ انتشار این مجله با مسؤولیت قیصر امین پور در سمت سردبیرى ادامه داشت. دكتر قيصر امين پور عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسى بود و در دانشگاه تهران و دانشگاه الزهرا تدریس می کرد و به کارهاى پژوهشى مشغول بود.

او صبح روز سه شنبه ۸ آ بان ۱۳۸۶ در اثر بيماری در بيمارستان دی تهران درگذشت.

Submitted by editor6 on