شازده کوچولو به روایتی دیگر

شازده کوچولوشازده کوچولو به نویسندگی و کارگردانی منصور خلج، آبان و آذر امسال در تالار مرکز توليد تئاتر و تئاترعروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می شود. 

  شازده کوچولو داستانی فلسفی و عرفانی از شاه‌زاده‌ای است که پا به زمین می گذارد. او درمی‌يابد در اين جا کسی به دنبال دوستی نيست. حتی از رابطه انسان با طبيعت هم خبری نیست. "شازده کوچولو" با همه دوستی می‌کند و پس از مدتی درمی‌يابد که دلش برای گل سرخش می‌تپد. او به سياره‌اش بر می گردد تا او را تنها نگذارد.

شازده کوچولو این بار با دريافت‌های تازه‌اش از زمین با انگيزه‌ بيشتری صعود می‌کند و پا به سياره کوچکش می‌گذارد.

داستان شازده کوچولو توسط آنتوان سنت اگزوپری نويسنده فرانسوی در زمان جنگ جهانی دوم نوشته شد. او هدفش از نگارش اين متن را ترویج صلح و دوستی و اميدبخشی به آن هایی دانست که در ويرانه‌های جنگ، نااميد و افسرده رها شده‌اند.برخی از مترجمان به نام کشورمان چون محمد قاضی و احمد شاملو، اين رمان را بارها ترجمه و به دست نشر سپرده‌اند.

منصور خلج به فراموش شدن نوجوانان در حوزه نمایش کشور اشاره کرد و گفت: " این نمایش برای نوجوانان بسیار مناسب است، به ویژه امروز، که ساخت و تولید نمایش برای این گروه سنی تقریبا به صفر رسیده است."

منصور خلج با داستانی تازه در پی آن است تا دستی در شازده کوچولوی اگزوپری ببرد و با دوستی شازده با خلبان فضای متفاوتی را ايجاد کند. اين بار شازده کوچولو با آن که دوستان خوبی پیدا می کند، باز هم زمین را ترک می‌کند.

منصور خلج

خلج در اجرای این نمایش بر آن است که به وسیله تابلوهای به هم پيوسته‌ مسير رشد شناختی و اوج گرفتن معنوی شازده کوچولو را پيش روی تماشاگرقرار ‌دهد. در هر مرحله از نمایش، حيوان ها، انسان، گل ها و گياهان با شازده کوچولو روبه‌رو می‌شوند که هدف از اين ارتباط رسيدن به مفهومی انسانی است.

خلج با تاکید بر پيوند دوباره‌ انسان وطبيعت و با استفاده از رنگ‌های شاد و جذاب فضایی دلچسب ساخته است.

منصور خلج درجشنواره بين‌المللی تئاتر کودکان و نوجوانان امسال در اصفهان به دليل يک عمر فعاليت هنری و پژوهشی تقدير و تجليل شد. او نمايشنامه‌های"غول و آبادی"، "سه ماهی"، "دوستی"، "نيرنگ"، "جاری مثل جويبار"، "کجا کجا پرنده‌ها"، "آهای دوستاتو بشناس" رادر پیشینه خود دارد. "ماهي سياه کوچولو" نوشته صمدبهرنگی از اجراهای موفق اوست.

منصور خلج متولد آبان ۱۳۲۹ در تهران و کارشناس ارشد ادبيات نمايشی است.او مديريت کتابخانه مجموعه تئاترشهر را از پيش از انقلاب، تا سال ۱۳۸۴ به عهده داشت. 

این نمایش هر روز ساعت ۱۸ اجرا می شود.

مرکز توليد تئاتر و تئاترعروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بلوار کشاورز، پارک لاله قرار دارد.

Submitted by editor6 on