جايزه كتاب‌های بامزه کودکان ( (funny prize)

آقای گام و خرس رقصان" جايزه كتاب‌های بامزه کودکان ( (funny prize را از آن خود کرد.

"جایزه کتاب های بامزه کودکان" ( (funny prize ، که امسال برای اولين بار با نام "رولد دال" كار خود را آغاز كرده، به داوری و انتخاب کتاب های برگزیده در دو گروه سنی زیر ۶ سال و ۷ تا ۱۴ سال می پردازد.

کتاب "آقای گام و خرس رقصان" موفق شد در گروه سنی ۷ تا ۱۴ سال عنوان برگزيده آثار سال ۲۰۰۸ را از آن خود کند.

"آقای گام و خرس رقصان" نام یک عنوان از مجموعه كتاب‌های نویسنده‌ای به نام «اندی استاتون» است.

«اندی استاتون» سال‌هاست برای كودكان می‌نويسد و تا كنون چند جلد از این مجموعه را منتشركرده است. داستان‌های شیرین و خنده دار اين مجموعه در شهری خيالی به نام «لامونيك ريبر» اتفاق می افتد. داستان طنز، خنده دار، شاد و جذاب این کتاب با تصويرسازی‌های "ديويد تازيمان" به اثری فوق‌العاده تبديل شده است و داوران اولین دوره از این مسابقه، كتاب "آقای گام و خرس رقصان" را واجد تمام معیارهای کتاب برگزیده دانستند.

"چيزهای اضافه اين‌جا، حالا" نوشته مايكل باند،" به نام شلوار بايست!" نوشته لوييس رينسون،" بيكران" نوشته فرانك كاترل بويس، "غريبه‌ها غذای سگ نمی خوردند!" نوشته دايانا كاپاروچیو "اورگوم و گوگوبا" نوشته يارتان پوسكيت نامزد های دیگر کتاب در گروه سنی ۷ تا ۱۴ سال بودند.

داوران در گروه سنی زير ۶ سال نيز" بچه‌های جادوگر به مدرسه می ‌روند" ‌اثر اورسولا جونز را از میان کتاب های"مرد چسبيده" اثر جوليا دونالدسون،"فيل با پوتين لاستيكی" اثر نيك شارات،"كاغذ گنده بازيگوش"نوشته اليور جفرز،"سوراخ كن می‌گويد آخ!" نوشته جنی ويليسو"مانفرد بد" اثر جان فارول به عنوان بهترین کتاب برگزيدند.

داوران در مصاحبه های قبل از داوری به مخاطبین کودک و نوجوان قول داده بودند کتاب هایی را برگزینند که اشک چشمان آن‌ها را از خنده در بیاورد!

دو نويسنده و دو تصويرگر این كتاب‌ها جایزه ۲۵۰۰ پوندی خود را در مراسمی ويژه كه درتالار نمایش "اونيكورن" در لندن برگزار شد، از سوی برگزار کنندگان دريافت كردند.

جايزه" كتاب‌های بامزه كودكان" که امسال اولين دوره خود را تجربه ‌كرد، توسط "مايكل روزن" از نويسندگان مشهور كودكان انگلستان پايه‌ گذاری شد. او اين جايزه را به نام "رولد دال" نويسنده مشهور انگليسی نامید. رولد دال، در ايالت ولز انگليس و در يك خانواده پرجمعیت به دنيا آمد. اوداستان های زیادی برای بچه ها نوشت كه ماجراهای آن را از زندگی خود الهام گرفته است.

او برای ۶۰ داستان كوتاه بی‌نظير و شگفت‌انگيز خود سه بار جايزه ادبی "آلن پو" را دريافت کرد. اما با وجود تلاش های بسیارش هرگز موفق به دریافت جوایز بین المللی ادبیات کودکان نشد و در سال ۱۹۹۰ درگذشت.

مایکل روزن انگیزه خود را از پایه گذاری این جایزه بی توجهی به طنز در ادبیات کودکان و نوجوانان دانست و گفت: "هدف من بازگرداندن کتاب‌های خنده دار، بامزه و نشاط آور به زندگی کودکان است. در دیگر جوایز ادبی کودکان و نوجوانان در جهان، داوران به راحتی کتاب های طنز، خنده دار و شادی آور را به نفع کتاب‌های تاریخی، علمی- تخیلی و ترسناک کنار می گذارند."

Submitted by editor6 on