جشن دوستی در خانه کتابدار

مراسمی با عنوان "جشن دوستی" به مناسبت ۱۳ آذرماه، روز جهانی معلولین، از سوی "گروه کودکان با نیاز ویژه" وابسته به شورای کتاب کودک در محل خانه کتابدار برگزار شد.

  این مراسم در دوبخش "ویژه کودکان" و "ویژه مادران"، با حضور کودکان نابینا با هدف برقراری ارتباط میان آن ها و سایر همسالانشان برگزار شد.

یکی از بخش های این برنامه که با هدف آشنا کردن کودکان با دنیای نابینایی و ویژگی های زندگی یک نابینا طراحی شده بود، معرفی و نمایش وسایل مخصوص نابینایان بود که توسط عضو نابینای گروه ویژه انجام شد.
جشن دوستی در خانه کتابدار
عصای تاشوی مخصوص رفت و آمد نابینایان، لوح و قلم که نابینایان به جای قلم و کاغذ از آن استفاده می کنند، ماشین پرکینز که کاری شبیه ماشین تحریر انجام می دهد، شطرنج مخصوص نابینایان با سوراخ های تعبیه شده در صفحه آن، توپ تنبل و توپ گل بال که زنگ دار و مخصوص ورزش های نابینایان است به کودکان و نوجوانان حاضر در مراسم معرفی شد.
جشن دوستی در خانه کتابدار
معرفی این وسایل با پخش فیلمی از مسابقات جهانی ورزشی مخصوص نابینایان همراه بود.
نمونه خط بریل - خط مخصوص نابینایان-، نمونه حروف الفبای فارسی بریل و نشریات مخصوص نابینایان نیز در اختیار بچه ها قرار گرفت تا بتوانند این خط را از نزدیک لمس کنند و با چگونگی خواندن و نوشتن نابینایان آشنا شوند.
اجرای تک نوازی پیانو توسط ماهان مفتخری - کودک ۱۰ ساله نابینا - از دیگر بخش های این جشن بود که با استقبال بی نظیر کودکان و نوجوانان روبه رو شد.
ماهان مفتخری، سال گذشته، با اجرای این قطعات موفق به شرکت در جشنواره فجر شده و از سوی انجمن دفاع از حقوق معلولین به عنوان برگزیده به جشنواره موسیقی معلولین راه یافت.
بازی های شاد وآهنگین گروهی که برای کودکان نابینا مناسب سازی شده، بخش دیگری بود که به وسیله ابزارصدادار و با هدف نمایش توانایی های کودکان نابینا به سایر کودکان و ایجاد تعامل میان آن ها اجرا شد.
کودکان نابینا و کم بینای حاضر با لمس شخصیت های عروسکی و حجمی کتاب حسی – لمسی "کدو قلقله زن" ساخت علی کندی و رویا کفایتی - از اعضای گروه ویژه، درقصه گویی نیزشرکت کردند.
جشن دوستی در خانه کتابدار
 در پایان مراسم اسامی بچه ها به عنوان یادبودی از این روز، با ماشین پرکینز نوشته و به آن ها هدیه شد.
بخش ویژه مادران نیز همزمان با برگزاری جشن، در کتابخانه تخصصی بزرگسال خانه کتابدار برگزار شد و مادرانی که فرزند نابینا داشتند، خاطرات، مشکلات، توانایی ها و ویژگی های زندگی کودکان نابینایشان را بازگو کردند و به پرسش های سایر مادران در این زمینه پاسخ دادند.
این مراسم با حضور مدیرخانه کتابدار، کتابداران کتابخانه کودک و نوجوان و کتابخانه تخصصی بزرگسال و اعضای گروه ویژه برگزار شد.
"شورای کتاب کودک" برای فرهنگ سازی و نمایش توانمندی های کودکان و نوجوانان آسیب دیده برنامه های دیگری نیز در پیش دارد.
هم اکنون در ایران ۲۶۰۰۰۰۰ معلول وجود دارد که ۳درصد از جمعیت کل کشور ما را تشکیل می دهند.
کتابک امیدوار است روزی، دیدگاه افراد جامعه نسبت به کودکان و نوجوانان معلول وتوانایی های آن ها شکل دیگری به خود گیرد.
  
Submitted by editor6 on