همایش "تاثیر و ترویج خواندن"

همایشی با عنوان "تاثیر و ترویج خواندن" سه شنبه ۱۵ بهمن ماه با حضور توران میرهادی، مریم احمدی وناصر یوسفی از سوی کانون توسعه فرهنگی برگزار شد. 

 این مراسم با سخنان توران میرهادی با عنوان "یک عمر تجربه" آغاز شد.

توران میرهادی به نقش خانواده، مادر و قصه هایی که در کودکی شنیده و کتاب هایی که در دوران نوجوانی خوانده اشاره کرد و نقش آن ها را در تعیین اهداف زندگی و شکل گیری شخصیت خود بسیار موثر دانست و گفت: "کتاب هایی که مادرم برای ما می خواند و قصه هایی که می گفت نگرشی در من به وجود آورد که تا امروز پابرجاست. نقش خانواده و تاثیر آن را در زندگی کودک هرگز نباید دست کم گرفت. تنها توجه به کودک بدون در نظر گرفتن خانواده نتیجه زیاد و عمیقی نخواهد داشت.
میرهادی از مطالعات و مشاهدات خود در دوران پس از جنگ جهانی دوم اروپا یاد کرد و گفت: "مطالعه جنگ و آن چه انسان ها بر سر هم می آوردند مرا به جستجو و مطالعه نظام تعلیم و تربیت کشورها تشویق کرد و به این نتیجه رسیدم که آموزش و پرورش به دنبال ساختن یک انسان مطیع و فرمانبردار و تک بعدی از کودک است و این در حالی است که باید بکوشد تا از او انسانی والا و آزاده بسازد."
میرهادی خاطرات خود را از تاسیس کتابخانه مدرسه فرهاد بازگو کرد و گفت: "بچه های مدرسه خودشان کتابخانه ساختند و خودشان بعد از دیدن آموزش های لازم مسئولیت اداره کتابخانه را بر عهده می گرفتند. بزرگترها برای کوچکترها کتاب می نوشتند و به منابع کتابخانه اضافه می کردند. هر دانش آموزی با دادن یک کتاب به کتابخانه عضو می شد. کار کتابخانه با ۵۰ جلد کتاب آغاز شد اما روزی به۱۴۰۰۰ جلد کتاب رسید." 
 توران میرهادی در پایان سخنان خود به نقش مهم کتابخانه و کتابداران اشاره کرد وآموزش مادران و داشتن قفسه ای مخصوص کتاب و پیشنهاد منابع مطالعاتی مناسب به خانواده را از مهمترین وظایف کتابخانه و کتابدار دانست.
خواندن از بدو تولد و خواندن برای رفع نیازهای خانواده موضوع سخنرانی مریم احمدی ـ کارشناس موسسه مادران ـ بود که با اشاره به چند طرح اجرایی از سوی این موسسه آغاز شد.
مریم احمدی سرپرست موسسه مادران امروز- پس ازبررسی مراحل رشد نوزادان به نیاز خواندن کتاب از بدو تولد اشاره کرد و گفت: "کتاب هایی که با نوزادان خوانده می شود حواس پنجگانه آن ها را پرورش می دهد و محرک های مغز را در رساندن پیام از لحاظ حسی و حرکتی حساس تر می کند."
 
همایش تاثیر و ترویج خواندن
در بخش جنبی این همایش نمایشگاهی از کتاب های پارچه ای با عنوان کتاب های کار، کتاب های آسان که از سوی این موسسه برای نوزادان ساخته شده برپا بود.
 ناصر یوسفی – سرپرست موسسه پژوهشی کودکان دنیا- نیز به تاثیر شگفت انگیز کتاب در دوران نوجوانی خود اشاره کرد و گفت: "هیچ چیز نمی تواند به اندازه کتاب ارتباط عاطفی بین مادران و پدران و فرزندانشان را محکم کند. اما نباید منتظرنتیجه در لحظه بود. باید ایمان داشت که در آینده ای دور یا نزدیک تاثیر قصه ها و کتاب ها را در زندگی خود خواهند دید."
بخش پرسش و پاسخ و تبادل نظر با صحبت های دکتر نوش آفرین انصاری آغاز شد.
نوش آفرین انصاری به "کتابک"، پایگاه مجازی ترویج خواندن به عنوان منبعی برای دسترسی آسان خانواده ها به اطلاعات مناسب در حوزه ادبیات کودک و نوجوان اشاره کرد واز اندیشه "خواندن با خانواده" که سال ها پیش با همت ثریا قزل ایاغ و منصوره راعی  از سوی شورای کتاب کودک آغاز شده بود یاد کرد و گفت: "هم اکنون این پروژه در خانه کتابدار کودک و نوجوان با عنوان "سبد خواندن" پیگیری می شود.
در پایان همایش کتابداران، مروجان، کارشناسان و صاحب نظران حاضر، تجربیات خود را در رابطه با کتاب و تاثیر کتاب خواندن در کودکان و نوجوانان بازگو کردند.
Submitted by editor6 on