کودکان پیش دبستانی، رای اکثریت را ترجیح می دهند

هنگامی که باید تصمیمی بگیریم و مطمئن نیستیم، معمولا از اکثریت پیروی می کنیم. اما به کارگیری این روش از چه زمانی آغاز می شود؟

در مطالعه جدیدی که توسط استادان دانشگاه هاروارد صورت گرفت، مشخص شد که این گرایش از سنین بسیار پایین و پیش از دبستان آغاز می شود.

در این تحقیق، کودکان سه و چهار ساله به مشاهده گروه کوچکی از افراد (با سه یا چهار عضو) پرداخته اند که نام یک شیئ جدید را عنوان می کنند. اکثر اعضای گروه، نام واحدی را برای شیئ عنوان می کنند و تنها یک نفر نام دیگری را بیان می کند. در مرحله بعد از کودکان سوال می شود که در مورد نام شیئ چه نظری دارند.

نتایج روشن کرده است که قانون اکثریت بر نظر کودکان پیش دبستانی حاکم است. کودکان مورد بررسی، همگی نامی را بیان می کنند که اکثریت اعضای گروه گفته است. جالب‌تر آن که در حالتی‌که تنها دو نفر از اعضای گروه در اتاق مانده اند (یک نفر از اعضای گروه اکثریت و فرد مخالف) و شیئ دیگری را نام گذاری می کنند، باز هم کودکان نامی را برمی‌گزینند که توسط عضو گروه اکثریت عنوان می شود.

این نتایج روشن می کند که حتی کودکانی با سنین سه و چهار سال، قادر هستند رای اکثریت را تشخیص داده و به آن اعتماد کنند. افزون بر این، آنان به خوبی قادرند که بخاطر بسپارند چه کسی عضو گروه اکثریت بوده و چه کسی عضو این گروه نبوده است. پژوهشگران این تحقیق افزوده اند که کودکان امروزی،‌ همیشه در تقابل با بزرگسالان، دیدگاه واحدی ندارند. این یافته ها دلایل محکمی ارائه می کند که نشان می دهد کودکان چگونه با استفاده از یک استراتژی ساده ولی قدرتمند در مقابل تغییرات اجتماعی واکنش نشان می دهند.

Submitted by editor6 on