کشف اختلالات مغزی در پسران بیش فعال و کم توجه

پژوهشگرانی که در تلاش برای تشخیص سازوکاری بوده اند که سبب بیماری بیش فعالی و کم توجهی (ADHD) یا اختلال رفتاری (Conduct Disorder) می شود متوجه اختلالاتی در مغز پسران نوجوانی شده اند که از این بیماری رنج می برند.

بنابر مطالعه صورت گرفته از سوی تیم پژوهشی دانشگاه واشنگتن، پسرانی که با یک یا هر دو این مشکل‌ها روبه رو هستند، الگوی فعالیت مغزی متفاوتی را در سنجش با پسران سالم دارند که گاهی در هنگام انجام یک بازی ساده در برابر پاسخ درست به آنان پاداش نقدی داده می شود.

پژوهش بر دو ناحیه از مغز متمرکز بوده است، استریاتوم (Striatum) و بخش قدامی کورتکس (Anterior Cingulate Cortex). ناحیه استریاتوم، شبکه‌ای از ساختارها در مغز میانی است که انگیزه لازم برای رفتارهای لذت‌بخش یا انگیزشی مانند گرفتن جایزه را فراهم می کند. بخش قدامی در قسمت‌های بالاتر مغز واقع است و بطور معمول هنگامی فعال می شود که پاداشی که انتظارش را داریم، به دست نیامده است. مسئله اینجاست که این فرایند که خاموش‌سازی نامیده می شود در پسران دارای اختلال بیش فعالی و کم توجهی یا اختلال رفتاری، حداقل به سرعت کودکان دیگر روی نمی دهد. در عوض، ناحیه استریاتوم به فعالیت خود ادامه می دهد.

دکتر تئودور بیوشین، استاد روان شناسی و سرپرست این گروه پژوهشی می افزاید: «هنگامی که کودکان در برابر رفتارهای ناگهانی قرار می گیرند، سعی می کنند در خود انگیزه ایجاد کرده و لذت ببرند. کودکان مبتلا به بیش فعالی و کم توجهی همیشه در جستجوی لذت هستند و این مسئله است که برای آنان مشکل می آفریند. رفتار می بایست پس از خاتمه پاداش، خاتمه یابد. هنگامی که پاداش برای این کودکان خاتمه می یابد، آنان تا مدت ها به تمرکز بر روی پاداش ادامه می دهند و بخش قدامی شروع به فعالیت نمی کند».

بیماری بیش فعالی و کم توجهی یکی از مهمترین اختلالات مغزی در میان کودکان است که بین ۳ تا ۵ درصد دانش‌آموزان با آن مواجه هستند.

Submitted by editor6 on