پرخاشگری در میان کودکان پیش دبستانی

پرخاشگری در میان کودکان پیش‌دبستانی بیشتر در میان پسران دیده می شود و با افزایش سن، شدیدتر می شود.

این تحقیق که از سوی پژوهشگران اسپانیایی صورت گرفته است به روشنی اهمیت اولین مراحل رشد را در گسترش نشانه‌های اختلالات روان شناسی نشان می دهد. این مطالعه، وجود پرخاشگری میان کودکان پیش‌دبستانی را در رابطه با همسالان و همین‌طور وابستگی میزان آن به سن و جنس تایید می کند.

نتایج این تحقیق که به تازگی در مجله اسپانیایی روان شناسی به چاپ رسیده است نشان می دهد که پرخاشگری بیش تر در میان پسران دیده می شود و با افزایش سن، بیش تر می شود. ماریا کلاستره ژانه، یکی از مولفان این مقاله و پژوهشگر دانشگاه بارسلونا می افزاید: «همیشه رفتارهای پرخاشگرانه نشانه اختلالات رفتاری نیست، اما رفتارهای تهاجمی تند و مداوم، برابر با احتمال بالاتر رویداد اختلالات رفتاری یا رفتارهای جنایتکارانه هستند». این پژوهش با مطالعه بر روی ۱۱۰۴ کودک در نواحی شهری و روستایی اسپانیا به منظور کشف اولین نشانه‌های اختلالات مختلف روانی صورت گرفته است.

مطالعات قبلی روشن کرده است که ۱% کودکان پیش دبستانی در اسپانیا، نشانه‌هایی از افسردگی عمده را بروز می دهند. برخلاف باور عمومی، بسیاری از این نشانه‌ها در سنین بسیار پایین آغاز می شود. طبق نظر روان‌شناسان، مسئله از آنجا آغاز می شود که عموم مردم از اهمیت بسیار بالای چنین نشانه‌هایی در کودکان و تشخیص آن غافل هستند. دکتر ژانه می افزاید: «اگر ما بتوانیم در این سنین کاری انجام دهیم، ممکن است بتوان از مشکلات جدی‌تر آینده جلوگیری کرد».

Submitted by editor6 on