افزایش کودکان مبتلا به سنگ کلیه

پزشکان از افزایش شمار  کودکان مبتلا به سنگ کلیه شگفت زده اند. عده‌ای معتقدند اشتیاق کودکان به همبرگرها و غذاهای آماده، سیب‌زمینی سرخ کرده و دیگر غذاهای پرنمک در این میان بی‌تاثیر نیستند.

طبق گفته‌های دکتر آلیسیا نوی، تا ۱۵ سال پیش، مرکز کودکان جان هاپکینز در بالتیمور که مرجع درمان سنگ کلیه کودکان در ایالات متحده آمریکاست، به درمان یک یا دو کودک در سال می پرداخت، اما این‌روزها هر هفته موارد جدیدی مشاهده می شود. دکتر پاسکواله کاساله از  بیمارستان کودکان فیلادلفیا نیز می گوید: تعداد کودکان مبتلا به سنگ کلیه از سال ۲۰۰۵ از حدود ۱۰ مورد در سال به پنج مورد در هفته رسیده است.

دکتر اوری آلون، سرپرست بیماری‌های استخوانی و معدنی در بیمارستان کودکان مرسی در کانزاس سیتی عنوان می‌کند: سنگ کلیه کودکان، مسئله مهمی در کنفرانس تخصصی اخیر بیماری‌های کودکان بوده است. وی می افزاید: تغذیه مناسب می تواند مانع از ایجاد سنگ کلیه در کودکان شود. استفاده زیاد از نمک باعث افزایش کلسیم در ادرار می‌شود. از آنجا که بیشتر سنگ‌های کودکان از کلسیم ساخته می شوند، عادت‌های غذایی نادرست به همراه مصرف بسیار اندک آب می تواند کودکان را در معرض خطر قرار دهد. پزشکان بطور کلی مصرف فراوان آب را برای جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه توصیه می کنند.

Submitted by editor6 on