کتاب،‌ جایزه و کوله باری از تجربه در بزرگترین نمایشگاه کتاب کودک جهان

نمایشگاه کتاب کودک بولونیا که هر سال با فرارسیدن بهار آغاز می شود، امسال نیز چون سال های گذشته از تاریخ ۲۳ تا ۲۶ مارچ۲۰۰۹ برابر با ۲تا ۵ فروردین ۱۳۸۸پذیرای شمار زیادی از ناشران نامدار و فعال کتاب کودک و نوجوان از سراسر جهان و ده ها سازمان بین المللی و ملی در زمینه ادبیات کودکان و ترویج کتابخوانی بود

مهمان افتخاری این نمایشگاه در این دوره کشور کره بود که بخش بزرگی از سالن ۲۹ این نمایشگاه را به خود اختصاص داد تا آثار زیبا و چشمگیر چندین ناشر کتاب کودک و نوجوان کره ای را به نمایش بگذارد.

البته این نخستین سال نیست که کره جنوبی این چنین گسترده و پرقدرت در این نمایشگاه حضور می یابد. اما امسال به عنوان مهمان افتخاری برنامه هایی را تدارک دیده بود که توجه شرکت کنندگان در نمایشگاه را بیش از پیش به خود جلب کرد.

یکی از غرفه های پربیننده کشور کره در سالن ۲۹، غرفه ای بود که آثار برنده نخستین جشنواره بین المللی کتاب تصویریCJ را که از سوی بنیاد فرهنگی CJ از کشور کره در سال ۲۰۰۸ بنیاد نهاده شده است به نمایش در آمده بود. در میان برندگان این مسابقه بین المللی نام تصویرگر ایرانی مرتضی زاهدی دیده می شد که اثری با نام "یک دلیل بی دلیل"را ارائه کرده بود. جالب است بدانید که ایران پس از کره که خود میزبان این مسابقه است، بالاترین شمار شرکت کنندگان را داشته است. ایران در این دوره که نخستین دوره این مسابقه نیز محسوب می شود ۱۴۴ شرکت کننده داشته است که ۱۰ نفر آن ها به مرحله پایانی (فینال) راه یافته اند.

امسال برای نخستین بار اعلام برنده جایزه یادبود استرید لیندگرن ALMA،‌ در نمایشگاه بولونیا در روز ۲۴ مارچ در کافه تصویرگران به شکل زنده از استکهلم انجام شد.برنده امسال انستیتو تامر از کشور فلسطین است. (‌برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش های خبر یا ترویج کتابک مراجعه کنید.)

هر سال نمایشگاه بولونیا با هدف تشویق ناشران جهان به تولید کتا ب های با کیفیت بالا، ‌جایزه ای را با نام Bologna Ragazzi Award به ناشران و هنرمندان اهدا می کند. امسال از ایران کتاب " ارنگ ارنگ بگو چه رنگ "‌ با تصویرگری راشین خیریه، ‌کانون پرورش فکری کودک و نوجوان،‌ این جایزه را در بخش افق های نو یا New Horizon از آن خود کرد.

برگزاری یک نشست با روبرتو اینوچنتی تصویرگر برنده سال ۲۰۰۸ در کافه تصویرگران از دیگر رویدادهای مهم این نمایشگاه بود. زهره قایینی رییس هیئت داوران جایزه هانس کریستین اندرسن در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ نیز در این جلسه حضور داشت که در کنار گفت و گوهای اینوچنتی با شرکت کنندگان، او نیز به دلایل انتخاب این تصویرگر از سوی داوران پرداخت. در این نشست رییس شاخه ملی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان IBBY در ایتالیا و همچنین نخستین ناشر کتاب های اینوچنتی در آمریکا نیز حضور داشتند و درباره این هنرمند برجسته سخن گفتند.

دعوت رییس بخش کتابخانه های کودک ایفلا از ۳۰ کتابدار کودک از کشور هلند برای دیدار و گفت و گو با شماری از کتابداران ایتالیا و برخی اعضای فعال ایفلا و داوران جایزه هانس کریستین اندرسن ،‌ یکی دیگر از رخداد های امسال نمایشگاه بولونیا بود. امسال نیز دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان IBBY و کتابخانه بین المللی مونیخ به رسم هر سال در نمایشگاه بولونیا غرفه داشتند تا بازدیدکنندگان را با فعالیت های خود به عنوان دو نهاد بین المللی در زمینه ادبیات کودکان آشنا کنند. امسال در غرفه دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان،‌ نمایشگاهی از آثار برجسته برای کودکان با نیاز های ویژه وجود داشت که بازدیدکنندگان با نو آوری های تولید کتاب برای این گروه از کودکان آشنا می شدند.

از ایران کتاب " لالایی" اثر زهرا فرمانی در بخش "کتاب های بریل یا پارچه ای" و کتاب های "دو دوست" ‌با تصویرگری هدا حدادی، "من از تو نمی ترسم"‌ نوشته فریده خلعتبری و تصویرگری لیزا جمیله برجسته و "دختری ساکت با پرنده های شلوغ "‌ نوشته احمد اکبر پور و تصویرگری مانلی منوچهریان در بخش " تولید معمولی نشر" به فهرست بهترین های تولید کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه راه یافته اند. در کنار این نمایشگاه کاتالوگی از این کتاب ها در اختیار بازدیدکنندگان قرار می گرفت .

Submitted by editor6 on