زیستگاه ما ، مدرسه ما

۶ / ۳ / ۸۸

از فاصله ای دور صف دراز کودکانی دیده می شود که بشکه های بزرگ آب بر دوش دارند و آن ها را با دشواری در پی خود می کشند.

محل زندگی این کودکان یک صحرای خشک و کم آب نیست و بشکه ها را برای رساندن آب به خانواده های تشنه جابجا نمی کنند.

آن ها دانش آموزان کلاس ششم یک مدرسه در آمریکا هستند که می آموزند چگونه باید قدرآب پاکیزه و آشامیدنی که در برخی نقاط دنیا با دشواری بسیار بدست می آید را بیشتر بدانند. این دانش آموزان در طول سال می کوشند راه هایی کاربردی برای نگهداری و استفاده بهینه از منابع آبی و خاکی جهان بیابند. چندی پیش این دانش آموزان بیشتر از نود کیلوگرم زباله از محیط پیرامون دریاچه ی نزدیک به محل سکونتشان جمع آوری کردند. این کار هر چند برای آن ها خسته کننده و دوست نداشتنی بود، اما به شکلی بسیار کاربردی تاثیر آلودگی برمنابع آب را به آن ها نشان داد.

ساختن یک بسته کمک های اولیه و ذخیره مواد غذایی برای رویارویی با طوفان و گردباد از دیگر فعالیت هایی است که دانش آموزان مدرسه در سال گذشته انجام دادند. آن ها پول ساخت این بسته ها را با فروش چندین بشکه ذخیره آب به مردم منطقه به دست آوردند. این بشکه های را خود بچه ها رنگ آمیزی کرده بودند. این بچه ها یک بار هم به جای رفتن به باغ وحش، باغ وحش را به مدرسه خود آوردند. با مار و تمساح و جانوران گوناگون روبرو شدند و آموختند چگونه از گونه های حیوانی که در منطقه آن ها زندگی می کنند نگهبانی کنند.

برنامه های آموزشی این مدرسه از یازده سال پیش با تلاش و نو آوری دو معلم خوش ذوق، رویکردی زیست محیطی به خود گرفته است و به این ترتیب افزون بر پرورش نسلی پاسخ گو نسبت به منابع محیط زیست و انرژی، خانواده های دانش آموزان نیز نسبت به این گونه مسایل حساس تر شده اند.

Submitted by editor6 on