برای کودکان با صدای بلند کتاب بخوانید

۱۰ / ۳ / ۸۸

بسیاری از کارشناسان به پدر و مادر ها پیشنهاد می کنند که برای کودکشان با صدای بلند کتاب بخوانند و کودک را با ماجرای داستان، چه در متن و چه در تصاویر، درگیر کنند.

کارشناسان بر این باورند که بلند خواندن برای کودکان آن ها را با انواع ضرب آهنگ، لحن، طرز بیان و صداهای گوناگون آشنا می کند، شنوایی آن ها را بهبود می بخشد و توانایی فهم و پردازش آن ها را افزایش می دهد. افزون بر این، زمانی که پدر یا مادر برای این کار می گذراند باعث محکم تر شدن رابطه عاطفی میان آنان و کودک شان می شود و هنگامی که این برنامه با هم خواندن پیگیرانه دنبال شود آرامش درونی کودک را بیشتر خواهد کرد.

کارشناسان به پدر و مادرها پیشنهاد می کنند که بلند و شمرده خواندن را تمرین کنند تا کودک بتواند با داستان همراهی کند. تغییر لحن و حالت صورت برای به تصویر کشیدن شخصیت های داستان در هنگام خواندن نیز به جذاب تر شدن آن می افزاید.

برای اینکه کودک بیشترین سود را از این با هم خواندن بدست آورد می توان این نکته ها را نیز در نظر داشت:

کتاب هایی که تصویرهای بزرگ دارد و از موادی ساخته شده اند که کودک بتواند به سادگی با آن ها بازی کند، برای کودکان زیر دو سال مناسب هستند. توجه به تصویرها و صحبت با کودک درباره آن ها می تواند بسیار مفید باشد.

کودکان بزرگتر را نیز البته با در نظر گرفتن سن آن ها می توان با پرسش هایی درباره ی داستان به چالش کشید و از آن ها خواست که داستان را تغییر دهند و یا آن را کامل کنند.

Submitted by editor6 on