اقیانوس های آبی و پاک ،حق کودکان است

۳ / ۴ / ۸۸

چند روز پیش بیشتر از هشت هزار دانش آموز  که در شهر های ساحلی ایالت کالیفرنیای آمریکا زندگی می کنند همراه با پدر و مادر هایشان به  ساحل رفتند  تا در یک کار گروهی  با جمع آوری زباله ها و پاکسازی چهره ی ساحل  برای بزرگداشت هشتم ژوئن، روز جهانی اقیانوس ها گامی بردارند.

۹۰۰ کودک از دبستان های شهر سن دیگو، یکی از شهر های بزرگ ساحلی در ایالت کالیفرنیا، پس از آنکه با همکاری هم صدها کیلوگرم زباله جمع کردند، تصمیم گرفتند تا با انجام یک کار هنری گروهی پیامی را به  کودکان و بزرگسالان در سراسر جهان برسانند. آن ها در کنار یکدیگر قرار گرفتند و طرح یک لاک پشت بزرگ به ابعاد  ٢٦٠×٢٦٠ فوت (نزدیک به ۶۰۰۰ متر مربع) را با پیام « اقیانوس را نجات دهیم » ساختند و هنگامی که یک بالگرد به پرواز درآمد تا از این  لاک پشت بزرگ  که بر ساحل نقش بسته بود عکس بگیرد، کودکان از اینکه سهمی در انجام یک کار بزرگ هنری داشتند به هیجان آمدند.
مدیر سازمان سواحل کالیفرنیا که برگزاری شانزدهمین سال این برنامه را بر عهده داشت با اشاره به اهمیت نقش کودکان در کمک به کاهش آلودگی هایی که از سوی انسان ها به اقیانوس وارد می شود و به زندگی در آن آسیب می رساند گفت: با شرکت در این برنامه کودکان با مشکلات زیست محیطی اقیانوس ها آشنا شدند و تلاش کردند تا برای کاهش آن ها گامی بردارند و با انجام یک کار هنری گروهی دریافتند که هر یک از آن ها در ساختن محیط زیستی سالم و پاکیزه برای اقیانوس نقش مهمی دارند.
سازمان ملل متحد در سال ٢٠٠٩ هشتم ژوئن  را روز جهانی اقیانوس ها نامید اما این روز از سال ۱۹۹۲ و از زمانی که دولت کانادا طرح آن را در جلسه ای بین المللی در برزیل ارائه کرد،به صورت غیر رسمی در برخی کشورها با برگزاری برنامه هایی ویژه پاس داشته می شود.
 

Submitted by editor6 on