کودکان سیستانی با محیط زیست و پیشینه تاریخی خود آشنا شدند

مراكز فرهنگی، هنری كانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سیستان و بلوچستان تابستان امسال توجه ویژه‌ای به آشنا ساختن اعضای خود با میراث فرهنگی و محیط زیست نشان داده‌اند.

به گزارش روابط عمومی كانون، تعدادی از اعضای مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون زاهدان با هدف بالا بردن سطح آگاهی‌های زیست محیطی و شناخت جانوران، گیاهان دریایی و زمینی و نحوه‌ی زندگی آنان، از موزه‌ی حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست بازدید کردند.
در این بازدید دو روزه، کودکان و نوجوانان با استفاده از توضیحات کارشناسان و دیدن مجموعه‌ سنگ ‌ها و صدف ‌ها، اسکلت ‌ها و فسیل ‌ها و ماکت جانوران به ویژه حیوانات و پرندگان در حال انقراض، به اطلاعات تازه‌ای در زمینه‌های زیست محیطی دست یافتند و تصمیم گرفتند در حفاظت از محیط زیست بیش از پیش بکوشند.
در همین حال اعضای مرکز فرهنگی هنری دوست محمد نیز با شرکت در اردوی یک روزه و بازدید از موزه میراث فرهنگی شهرستان زابل بیش از پیش با پیشینه‌ی تاریخی و فرهنگی سرزمین‌شان آشنا شدند.
بچه‌ها در این بازدید با دیدن مدل‌های پوشش و لباس‌، وسایل شکار‌، سازهای محلی، قرآن‌های خطی دوران‌های گذشته و عتیقه‌های کشف شده از شهر سوخته‌، ابزار ریسندگی و بافندگی که در گویش محلی "‌چَر‌" نامیده می‌شود با نحوه‌ی زندگی نیاکانشان آشنا شدند. از دیگر جاذبه‌های موزه‌ی سیستان ماکت کوه خواجه و دریاچه‌ی هامون با توتن‌هایش(نوعی قایق محلی است که با نی‌های ساحل هامون ساخته می‌شود) بود.
کوه خواجه در منطقه سیستان نیز با قدمتی تاریخی از قداست خاصی نزد پیروان سه دین الهی یعنی زرتشتیان، مسیحیان و مسلمانان برخوردار است.

Submitted by editor6 on