هفته جهانی تغذیه با شیر مادر گرامی باد!

هر سال از ۱ تا ۷ آگوست (۱۰ تا ۱۶ مرداد)، در کشورهای مختلف جهان، به نام هفته جهانی "تغذیه با شیر مادر" گرامی داشته می شود.

شعار امسال هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، "توجه به تغذیه با شیر مادر در شرایط بحرانی و پیش از پیش آمدن بحران" است.
 شیر مادر می تواند نجات دهنده جان کودک در زمان بحران و بیماری باشد. در زمانی که یک بحران جامعه ای را فرا می گیرد زندگی از روند عادی خود باز می ماند و آب و مواد غذایی سالم در اختیار کودکان قرار نمی گیرد. درست در این زمان است که مادر می تواند با شیر دادن به کودک، او را از بیماری و گرسنگی دور کند و جانش را نجات دهد.   
 سازمان جهانی بهداشت (WHO‌) در بیانیه امسال خود درباره هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، کودکان را یکی از آسیب پذیرترین جمعیت ها در زمان فراگیری بحران ها می داند. کودکان به سادگی بیمار می شوند و کمبود آب و مواد غذایی سالم خیلی زود سلامتی آن ها را به خطر می اندازد.
یونیسف نیز در اعلامیه امسال خود در این باره می گوید، هر ساله ۹ میلیون کودک به دلایل قابل پیشگیری می میرند و نزدیک به یک سوم از این مرگ و میرها از سوء تغذیه ناشی
 می شود.
این دو نهاد سازمان ملل، در اعلامیه های خود در این باره بهترین راه پیشگیری از سوء تغذیه و بیماری و مرگ  کودکان در زمان های بحرانی را تغذیه شدن با شیر مادر از نخستین ساعت زندگی کودک می دانند. کودکی که از آغاز با شیر مادر تغذیه شود، در شرایط عادی رشد مناسب جسمی و ذهنی خواهد داشت و در زمان پیش آمدن یک بحران نیز بهتر می توانند سلامتی خود را حفظ کند.
یونیسف و سازمان جهانی بهداشت به اهمیت توجه به سلامتی مادر در رشد مناسب کودکان نیز اشاره کرده و بر این باورند که کشورها باید برای رسیدگی به تغذیه دختران برنامه ریزی کنند.
رسیدگی به تغذیه دختران از کودکی تا زمانی که باردار می شوند و کودکی را به دنیا می آورند و پس از آن در دوران شیردهی، سلامت مادر و کودک را در پی خواهد داشت و این آغازی است برای ساختن یک جامعه سالم با انسان هایی سالم.  

Submitted by editor6 on