همکاری با کودک وسواسی، کمک به بیشتر شدن بیماری

آرام کردن پریشانی کودکان و کمک به برطرف کردن اضطراب در آن ها، بخشی از فعالیت روزانه پدر و مادرها به شمار می رود. اما برای پدر و مادر یک کودک مبتلا به وسواس همه چیز متفاوت است.

بنابه نظر پژوهشگران دانشگاه فلوریدای آمریکا، اگر پدر و مادر کودک مبتلا به وسواس برای کمتر شدن اضطراب، به کودک در انجام چند باره کارهایش کمک کنند، با بیشتر شدن نشانه های بیماری در او روبرو می شوند.

 در یکی از شماره های مجله «روانشناسی بالینی و مشاوره» نتیجه پژوهشی آمده که نشان می دهد پدر و مادر کودک مبتلا به وسواس، در بیشتر موارد به کودک در انجام رفتارهای وسواسی مانند حمام کردن بیش از اندازه و یا امتحان پیاپی قفل بودن درها کمک می کنند.

دکتر «لیزا مرلو»، استاد روانشناسی دانشگاه فلوریدا و سرپرست این پژوهش می گوید: «هر پدر و مادری می کوشد دلیل ناراحتی کودکش را برطرف کند. اما چیزی که این پدر و مادرها باید بدانند آن است که برای مبتلایان به وسواس، همکاری باعث بیشتر شدن بیماری در آن ها می شود.»

او می افزاید: «این کار سبب جا افتادن وسواس در ذهن کودک می شود و این چیزی نیست که پدر و مادر کودک می خواهند. هنگامی که به یک کودک در انجام کارهای وسواسی کمک شود، او در ظاهر آزار نمی بیند اما این کار، باعث رشد سریع وسواس در او می شود و درمان آن را دشوارتر می کند. اگر کودک، نتایج طبیعی این گونه رفتار ها را تجربه نکند، هیچ انگیزه‌ای برای مبارزه با آن نخواهد داشت.»

 

Submitted by editor6 on