اعتماد به نفس بیش از اندازه در نوجوانان و کاهش مهارت خواندن

اعتماد به نفس بیش از اندازه در میان نوجوانان می تواند مضر باشد.

نتایج یک بررسی  نشان می دهد رابطه مشخصی میان اعتماد به نفس بیش از اندازه و کم بودن  مهارت کتابخوانی در نوجوانان وجود دارد که نکته های جالبی هم برای پدر و مادرها و هم برای معلم ها در بر دارد.

«مینگ مینگ چیو»، سرپرست این پژوهش می گوید: «ما ۱۶۰هزار دانش آموز ۱۵ ساله از ۳۴ کشور را که بیش از اندازه به توانایی های خود اطمینان داشتند، بررسی کردیم و دریافتیم که مهارت خواندن درآن ها کمتر از میزان متوسط است.»

او می افزاید: «اگر یک دانش‌آموز دارای اعتماد به نفس بیش از اندازه، کتابی دشوار را برای خواندن انتخاب کند، پس از خواندن چند صفحه از کتاب، آن را رها می کند. اما، دانش‌آموزی که شناخت درست تری از توانایی‌های خود دارد، کتاب ساده ‌تری را انتخاب می کند و آن را تا پایان می خواند و سپس کتابی دیگر را برای خواندن برمی گزیند. »

دست اندرکاران این پژوهش، راهکار هایی برای پدر و مادرها و معلم ها پیشنهاد می کنند تا با استفاده از آن ها به دانش آموزان کمک کنند توانایی خواندنشان را بهتر بشناسند و آن را بهبود ببخشند:

  • به دانش آموز کمک کنید آن چه را در کلاس درس آموخته برای خود بازگو کند. به این ترتیب کودک میزان درک خود از موضوع را تشخیص می دهد و می تواند سطح واقعی توانایی های خود را بسنجد.
  • از دانش آموز بخواهید آموخته های پیشین، مانند تکلیف های مدرسه و آزمون ها را دوباره مرور کند تا از میزان یادگیری خود آگاه شود و تصوری واقعیتی از توانایی هایش بدست آورد.
  • آگاهی از سطح توانایی همکلاسی‌ها به عنوان مقیاسی برای شناخت نقاط کاستی ها و توانایی های  خود هم، می تواند ملاکی برای ارزیابی درست از توانایی های شخصی دانش آموز باشد.
  • دانش‌آموز را به انتخاب هدف های کوچک و قابل دسترسی تشویق کنید. این کار به دانش آموز کمک می کند به سطح درستی از اعتماد به نفس دست پیدا کند.
Submitted by editor6 on