‌شعار روز جهانی نوجوان درسال ۲۰۰۹: توسعه پایدار: چالش ما، آینده ما

١٢ آگوست (٢١ مرداد) «روز جهانی نوجوان» است.سازمان ملل هر سال برای بزرگداشت این روز، موضوعی را معرفی می کند تا راهنمایی باشد برای دولت ها، سازمان ها و دست اندرکاران امور نوجوانان برای برنامه ریزی در سال پیش رو.

«توسعه پایدار: چالش ما، آینده ما» موضوع  روز نوجوان امسال است. سازمان ملل بر این باور است که توسعه پایدار در سه بخش اساسی «محیط زیست»، «جامعه» و «اقتصاد»، بر زندگی ما انسان ها تاثیر گذار است و نوجوانان به عنوان گردانندگان آینده جامعه با بحران هایی که در این سه بخش گریبان جامعه انسانی را گرفته روبه رو خواهند بود.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل در پیامی که به مناسبت روز جهانی نوجوان منتشر کرده، به نوجوان ها به عنوان نسلی که بحران های کنونی جهانی مانند بحران اقتصادی و تغییر اقلیم بیشترین تاثیر را بر زندگی آن ها خواهد داشت اشاره کرده است.

دبیر کل در پیامش از نوجوانان  به خاطر احساس مسئولیت در برابر مشکلات جهانی و تلاش آن ها برای گسترش توسعه پایدار به عنوان تنها راه ساختن جامعه ای سالم با منابع انسانی و زیست محیطی پایدار تشکر کرده است. او همچنین نوجوانان را شایسته بیشترین و بهترین امکانات آموزشی، بهداشتی، فرصت های شغلی و مشارکت فعال در جامعه دانست.

دبیر کل یونسکو، دفتر فرهنگی سازمان ملل هم پیامی به مناسبت روز جهانی نوجوان منتشر کرده است. کویجیرو ماتسوارا در پیامش می گوید: «نیرو، همت و دانش رو به رشد نوجوانان در سه بخش اساسی اقتصاد، جامعه و محیط زیست جهانی بسیار تاثیرگذار است و این در حالی است که هم اکنون ١٣٠ میلیون نوجوان بی سواد در جهان وجود دارد، ٢٠٠ میلیون نوجوان به کمتر از یک دلار در روز برای برطرف کردن نیازهایشان دسترسی دارند و ١٠ میلیون تن از آن ها هم به HIV و AIDS مبتلا هستند.»

به نظر می رسد نوجوانان امروز و گردانندان آینده جامعه انسانی، برای ساختن دنیایی امن و به نسبت آرام و سالم با دردسر های بسیاری روبه رو هستند، با این حال، شوق و نیرو و همت این نسل در کنار دانش و توجه به توسعه پایدار به عنوان زیر بنا و پایه های جامعه سالم امید به آینده را در چشمان نوجوان ها به درخشش در می آورد.

روز جهانی نوجوان برای همه نوجوانان فرخنده باد!   

 

Submitted by admin on