کم تحرکی و کمبود ویتامین D در کودکان

ویتامین ها برای سالم ماندن بدن و رشد کودکان بسیار لازمند. نتیجه پژوهشی بر روی ۶۰۰۰ کودک نشان می دهد با کمبود ویتامین D در بدن، خطر ابتلا به بیماری های قلبی، استخوانی و فشار خون بالا بیشتر می شود. 

بودن در فضای باز و قرار گرفتن پوست در برابر تابش آفتاب، باعث جذب ویتامین D به بدن می شود، به این ترتیب که بدن با استفاده از اشعه فرابنفش نور خورشید، کلسترول را در سطح پوست، به ویتامین D تبدیل می کند.

دکتر «ملیمد»، پژهشگر، در این باره می گوید: «پژوهش های  پیشین، کاهش سطح ویتامین D  در بدن کودکان در ۲۰ سال گذشته را نشان داده بود، که بخشی از آن به خاطر کمتر قرار گرفتن در برابر تابش آفتاب است. امروزه زندگی کودکان بسیار کم‌تحرک ‌تر شده است و  زمان کمتری را در فضای آزاد سپری می کنند.»

 این پژوهشگر توصیه می کند که کودکان، مواد دارای ویتامین D مانند شیر و ماهی را بیشتر مصرف کنند. او می افزاید: «اما کسب میزان کافی ویتامین D تنها از طریق تغییر رژیم غذایی، بسیار مشکل است و مصرف مکمل‌های ویتامین D در این شرایط می‌تواند مفید باشد.»

«ملیمد» به پدر و مادرها پیشنهاد می کند: «بهتر است تلویزیون را خاموش کرده و کودکان را به فضای آزاد بفرستند، هر روز ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بودن در فضای باز می تواند کافی باشد.»

Submitted by editor6 on