کودکان ریز اندام دشوار تر می خوابند

 بررسی‌های جدید نشان می‌دهد، کودکانی که دارای اندام کوچکی هستند، نسبت به دیگر هم سالان خود در زمان خواب، بیشتر با مشکل روبرو می شوند.

به گزارش "خبر آن لاین"، در یک پژوهش جدید، که روی ۲۸۹ کودک هشت ساله انجام گرفت، مشخص شد هرچه وزن و قد نوزادان در هنگام تولد کم‌تر باشد احتمال این که در آینده با مشکلات خواب مانند ناهنجاری تنفسی و یا دیدن کابوس، دست به گریبان شوند بیشتر می شود.

برای انجام این پژوهش، "پسونن" و همکارانش با استفاده از دستگاهی به نام  "actigtaph"، که وسیله ای است شبیه به ساعت و برای بررسی الگوی خواب به کار می‌رو‌د، روند خواب ۲۸۹ کودک را به مدت یک هفته زیر نظر گرفتند.

کارشناسان، وزن این کودکان را در هنگام تولد بررسی کردند و از پدر و مادر آن ها درباره مشکلات خواب این کودکان در چند سال اول زندگی پرسش کردند. 

سرانجام مشخص شد هرچه قد و وزن کودکان در هنگام تولد کوچک‌ تر باشد به همان اندازه احتمال بروز مشکلات خواب در آن‌ها بیش‌تر است.

به نظر می‌رسد اندازه کوچک کودکان در هنگام تولد ممکن است باعث بروز مشکلاتی در سیستم عصبی آن ها شود که ممکن است در آینده به اختلال در روند طبیعی خواب کودک منجر شود.

دکتر "آنو کاترینا پرسون" از دانشگاه هلسینکی در فنلاند در این باره گفت: "حتی نوزادانی که کاملاً سالم به دنیا می‌آیند ولی دارای وزن کافی نیستند ممکن است در آینده با مشکلات خواب رو‌به‌رو شوند"

البته نباید این طور گمان کرد که  هر کودکی که با اندازه کوچک متولد می‌شود به طور قطع در آینده مشکلات خواب خواهد داشت. قد و وزن نوزادان در هنگام تولد معمولاً بیشترین اثر را از فاکتورهای ژنتیکی می گیرد و عوامل محیطی تأثیر چندانی روی قد و وزن  نوزادان ندارد.

به نظر می رسد، اندازه نوزاد در زمان تولد، تنها عامل دشواری در خواب کودک نیست و استفاده مادر از مشروبات الکلی، سیگار کشیدن و استرس‌های طولانی‌مدت او هم ممکن است در آینده روی وضعیت خواب کودکش تأثیرگذار باشد.

Submitted by editor6 on